Tips till dig som köper bostad för första gången

Ingela Gabrielsson, privatekonom.
20-05-19 13:46 | Boende och boräntor | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Boendet, och särskilt den första bostaden, kan vara en av livets största och viktigaste affär. Därför är det viktigt att vara förberedd inför köpet, men också innan du går på visning. Här ger jag mina sju tips till dig som ska in på bostadsmarknaden för första gången.

Den sista tiden har vi sett att bostadspriserna har gått ned som en följd av oron i världen, med bland annat stigande arbetslöshet och en generell osäkerhet om den ekonomiska utvecklingen framåt. Det gör att du nu kan ha möjlighet att köpa din bostad till ett lägre pris.

Och just prisnivån är en viktig faktor - sju av tio unga (18-29 år) uppger priset som allra viktigast vid val av ny bostad. Det visar Nordeas senaste Boendebarometer.

Innan du går på visning – nu kanske virtuellt – kan du göra en del förberedelser som gör dig bättre rustad för att hitta rätt bostad för just dig.

7 tips till förstagångsköpare:

• Ansök om ett lånelöfte hos din bank så att du vet hur mycket du kan låna. Du kan ofta ansöka direkt i din mobilbank.
  • Gå igenom din nuvarande ekonomiska situation. Gör en realistisk genomgång för att se vad den faktiskt skulle tåla i form av ökade boendekostnader. Vad av din konsumtion är du beredd att avstå ifrån?
  • Spara så mycket du kan till kontantinsatsen. Om du bor kvar hemma har du goda chanser att kunna spara en del. Kanske har dina föräldrar eller far- och morföräldrar också kunnat spara åt dig? Det är i så fall till stor hjälp.
  • Gå på många visningar och leta i fler områden än du först tänkt för att ha råd. Räkna med att göra avkall på en del av dina drömmar och prioritera att få in en fot på bostadsmarknaden.
  • Räkna inte med att göra klipp på bostadsmarknaden. Du ska först och främst ha en bra bostad med en boendeekonomi som du kan leva med utan ekonomisk stress.
  • Bestäm en gräns vid eventuell budgivning. Kommer du till budgivning, bestäm din egen gräns för vad du är beredd att betala och håll fast vid den.
  • Fyll på din buffert. Medan du letar och går på visningar- fyll på din buffert med ett automatiskt månadssparande.

Liten ordlista för bostadsköpare

TYPE IN ALTERNATIVE TEXT OF IMAGE HERE

Lånelöfte: Ett förhandsbesked från banken om hur mycket du kan få låna för att kunna köpa en bostad.

Kontantinsats: När du tar ett bolån kan du låna upp till 85 % av bostadens värde. Resterande 15 % ska du betala med dina egna pengar. Även om det heter ”kontantinsats” innebär det inte att du ska betala med fysiska pengar utan den betalas som en banköverföring.

Bolån: Lån för att köpa bostad. Du kan låna maximalt upp till 85 % av bostadens värde vid köpet.

Skuldkvot: Din skuldkvot räknas ut som din/ditt hushålls totala bruttoinkomst per år delat med bolånet. Om din skuldkvot är högre än 4,5 måste du normalt amortera 3 % på det totala lånebeloppet per år.

Amortering: Det belopp som du ska betala av på ditt lån varje år. Beloppet styrs av din skuldkvot och storleken på ditt lån. Som mest är det 3 % av ditt lån per år. Du kan nu, på grund av de ekonomiska effekterna av coronautbrottet, ansöka om tillfällig amorteringsfrihet på ditt bolån. Amorteringsfriheten beräknas gälla till och med sista augusti 2021.

Ränta: Du betalar en avgift på ditt lån, en boränta. Räntan betalar du så länge du har lånet. Du kan ha bunden eller rörlig ränta på dina lån.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 386 resultat

CEO blog: Happy anniversary, Nordea

Frank Vang-Jensen

This year marks Nordea’s 200th anniversary, our CEO Frank Vang-Jensen blogs

Marknadssyn: Extrem balansakt

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Volatilitet på marknaden och den stora osäkerheten om framtiden är centrala i maj månads Marknadssyn.

Ingela Gabrielsson privatekonom

Fyller du 18? Så tar du hand om ditt sparande

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Du har kanske föräldrar eller närstående som har sparat till din 18-års dag och nu undrar du hur du ska tänka kring dessa pengar? Speciellt i dessa tider när...