Starta året med full koll på dina pengar

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
18-01-12 15:13 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Januari - och årets fattigaste vecka. Efter jul- och nyårshelgen är den centrala frågan förstås nu hur din ekonomi mår? Mår den lika bra som du? Det är vettigt att kolla upp det! Visst är det lätt hänt att det under helgerna gick åt lite mer pengar än vi tänkt, och det kanske det var värt. Nu är det bara att se framåt och helt konkret komma till rätta med ekonomin igen inför det nya året.

• Börja med att summera alla utgifter du har nu. Jämför med din planerade budget. Om du gått back - se mina följande tips. Om du inte gjort ekonomisk planering före - tänk på att göra det inför året.
  • Inför ett köpstopp nu. Betala alla fasta månadsräkningar i tid- och det är allt. Njut av den tid du vinner på att inte göra inköp. Skilj på behov och önskemål. Behov = nödvändigt; önskemål= inte nödvändigt
  • Rensa garderob och förråd och sälj på loppis och andrahandsmarknader.
  • Spara. Fyll på din buffert genom att spara genom automatiska månadsöverföringar. Om du saknar buffert är det hög tid att börja spara till den nu.
  • Skaffa de senaste digitala ekonomiverktygen, som mobilbank, Mobilt bankId och kanske någon extra ekonomi-app. Om du inte riktigt kommer igång, be om hjälp! Du är i gott sällskap - det finns fler än du som tvekar inför det digitala steget - men du har allt att vinna på att göra det.
  • Tänk framåt – vilka större utgifter väntar i år och längre fram? Ska du börja studera, flytta, bilda familj eller ska barnen flytta ut? Var du än är i livet väntar förändringar som påverkar din ekonomi. Se till att inte bli överraskad!

Nordea kan hjälpa dig komma igång med ditt sparande

Här kan du räkna ut hur mycket du ska spara för att nå ditt mål

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Amortering, skuldkvot och belåningsgrad - vi förklarar

Boende och boräntor Ingela Gabrielsson

Det blir viktigt att förstå de nya reglerna för att vi ska kunna planera vår boendeekonomi.

Maria Rengefors fondblogg

Premiepensionen - någon som bryr sig?

Sparande och pension Maria Rengefors

Så här sista dagen för att lämna in remissvar kring förändringen i PPM-systemet bloggar vår fondbolagschef Maria Rengefors om fördelarna och nackdelarna i fö...

Tipsen som kan få er att sluta bråka om pengar

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Ingela listar ekonomitips som kan rädda kärleken.

Bli fri från ditt dåliga pensions-samvete

Sparande och pension Ingela Gabrielsson

Vi är många som känner någon slags dåligt samvete för vår pension, visar Nordeas nya pensionsundersökning.

Från molnfri himmel till börsfrossa

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Vår chefsstrateg Michael Livijn bloggar kring om det finns fog för svängningen i sentimentet på marknaden