Starta året med full koll på dina pengar

Ingela Gabrielsson Privatekonomi
18-01-12 15:13 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Januari - och årets fattigaste vecka. Efter jul- och nyårshelgen är den centrala frågan förstås nu hur din ekonomi mår? Mår den lika bra som du? Det är vettigt att kolla upp det! Visst är det lätt hänt att det under helgerna gick åt lite mer pengar än vi tänkt, och det kanske det var värt. Nu är det bara att se framåt och helt konkret komma till rätta med ekonomin igen inför det nya året.

• Börja med att summera alla utgifter du har nu. Jämför med din planerade budget. Om du gått back - se mina följande tips. Om du inte gjort ekonomisk planering före - tänk på att göra det inför året.
  • Inför ett köpstopp nu. Betala alla fasta månadsräkningar i tid- och det är allt. Njut av den tid du vinner på att inte göra inköp. Skilj på behov och önskemål. Behov = nödvändigt; önskemål= inte nödvändigt
  • Rensa garderob och förråd och sälj på loppis och andrahandsmarknader.
  • Spara. Fyll på din buffert genom att spara genom automatiska månadsöverföringar. Om du saknar buffert är det hög tid att börja spara till den nu.
  • Skaffa de senaste digitala ekonomiverktygen, som mobilbank, Mobilt bankId och kanske någon extra ekonomi-app. Om du inte riktigt kommer igång, be om hjälp! Du är i gott sällskap - det finns fler än du som tvekar inför det digitala steget - men du har allt att vinna på att göra det.
  • Tänk framåt – vilka större utgifter väntar i år och längre fram? Ska du börja studera, flytta, bilda familj eller ska barnen flytta ut? Var du än är i livet väntar förändringar som påverkar din ekonomi. Se till att inte bli överraskad!

Nordea kan hjälpa dig komma igång med ditt sparande

Här kan du räkna ut hur mycket du ska spara för att nå ditt mål

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Ekonomikoll för sommaren - här är din guide

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Privatekonom Ingela Gabrielsson om vad du kan göra för din ekonomi till sommaren.

Vikten av att förbli investerad

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Investeringsstrategen Irene Mastelli går i en serie bloggar igenom vad som kännetecknar en investering som har förutsättningar att lyckas.

Därför kan sparroboten bli din bästa vän

Digitala tjänster Ingela Gabrielsson

Svårt att nå dina sparmål? Använd vår robot så kanske det går bättre.

3 tips för en riktigt bra e-handelsupplevelse

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Hur säkerställer du en bra e-handelsupplevelse?

Så hittar du - och behåller - drömkompetensen

Företagsbloggen Företag Företagsbloggen

Att hitta rätt kompetens med stenhård konkurrens är inte lätt i tech-Stockholm idag.