Tanketips som hjälper dig leva sparsamt

Ingela Gabrielssons blogg om privatekonomi
17-08-08 11:47 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

Hoppas du haft en bra semester vare sig du varit hemma eller bortrest! Den centrala frågan är förstås nu hur din ekonomi mår? Mår den lika bra som du? Det är vettigt att kolla upp det! Visst är det lätt hänt att det under semestern gick åt lite mer pengar än vi tänkt under ledigheten, och det kanske det var värt. Nu är det bara att se framåt och helt konkret komma till rätta med ekonomin igen.

* Börja med att summera semesterns alla utgifter. Jämför med din planerade semesterbudget. Om du gått back - se mina följande tips. Om du inte gjort ekonomisk planering före semestern - tänk på att göra det inför nästa semester.

·         * Inför ett köpstopp nu. Betala alla fasta månadsräkningar i tid- och det är allt. Njut av den tid du vinner på att inte göra inköp. Skilj på behov och önskemål. Behov = nödvändigt; önskemål= inte nödvändigt

·         * Om du inte hann med det före semestern – rensa garderob och förråd och sälj på loppis och andrahandsmarknader.

·         * Spara. Fyll på din buffert genom att spara genom automatiska månadsöverföringar. Om du saknar buffert är det hög tid att börja spara till den nu.

·        *  Skaffa de senaste digitala ekonomiverktygen, som mobilbank, Mobilt bankId och kanske någon extra ekonomi-app. Om du inte riktigt kommer igång, be om hjälp! Du är i gott sällskap- det finns fler än du som tvekar inför det digitala steget- men du har allt att vinna på att göra det.

·         * Tänk framåt – vilka större utgifter väntar i höst och längre fram? Ska du börja studera, flytta, bilda familj eller ska barnen flytta ut? Var du än är i livet väntar förändringar som påverkar din ekonomi. Se till att inte bli överraskad!

Nordea kan hjälpa dig komma igång med ditt sparande

Här kan du räkna ut hur mycket du ska spara för att nå ditt mål

Senaste blogginlägg av Ingela Gabrielsson

Martin Guri

Podcast: ESG och uppskruvade prognoser

Nordea podcasts Nordea podcasts

Chefsanalytiker Martin Guri analyserar den senaste tidens makroprognoser.

Nordea Pulse - Kvinnorna som äger börsen

Månadens bok – Kvinnorna som äger börsen

Nordea podcasts

I det sjätte avsnittet av Nordea Pulse är det dags för september månads bok. I detta avsnitt fokuserar vi på "Kvinnorna som äger börsen" som är skriven av Na...

Stefan Anderssons blogg om företagande

I behov av finansiering? Tänk på det här först!

Företag Stefan Andersson

Stefan Andersson tipsar om vad som är bra att tänka på när man söker finansiering

Podcast: Har du koll på konjunkturen?

Nordea podcasts Nordea podcasts

Har du koll på konjunkturen? Chefekonom Annika Winsth plockar ut det viktigaste ur senaste konjunkturrapporten.

Ingela Gabrielsson Privatekonomi

Så påverkar skattehöjningen ditt ISK

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Experten förklarar vad ISK är - nu och då.