Nordeas vd talar om sin passion för kunder och hållbarhet

17-03-20 15:25 | Om Nordea | Samhällsansvar

Nordeas vd Casper von Koskull beskriver sig själv som någon som lyssnar snarare än talar.

Under hans karriär i den internationella bankvärlden - som tagit honom till London, New York, Frankfurt och nu Stockholm - har hans roll varit att lyssna noga på kunderna och på världen runtomkring. Men under en promenad i parken med Sasja Beslik, chef för Sustainable Finance i Nordea, blev det ändå Caspers tur att prata, om bankens roll i samhället, hållbarhet och hans passion för att hjälpa kunder.

”Jag är passionerad när det gäller kunder. Jag gillar att hjälpa, när man löser ett problem och faktiskt lyckas, vilket inte alltid händer,” säger han, och tillägger att när man lyckas så får man en känsla av mening, glädje och tillfredsställelse.

I en osäker och komplex värld med förändrade kundbeteenden behöver vi vara flexibla och motståndskraftiga för att hantera förändringarna, allt medan vi bygger en digital, effektiv och robust bank, säger han. När Casper tog över som vd för Nordea i november 2015 var det därför en av hans första åtgärder att lansera ett stort omställningsprogram, för att stärka vårt fokus på kundnöjdhet och bana väg för en kultur baserad på etik och värderingar.

”För att verkligen skapa motståndskraft och flexibilitet behöver vi den här kulturomställningen, där människor är redo att förändras och att leva upp till den förändringen“, säger han.

För Casper är den här kulturomställningen personlig. Det är något som han känner mycket passionerat för, eftersom en äkta känsla av mening och värderingar kommer att driva beteende så att vi kan säga ”jag är stolt över att vara kund, jag är stolt över att vara medarbetare, och jag är stolt över att ha Nordea i samhället, ” säger han.

Vår roll i samhället

Bankens roll i samhället förändras, och måste förändras. ”Det som förväntas av oss nu är, och blir, något helt annat, och vi måste reagera på den förändringen,” säger Casper.

Som Nordens största bank och en av Europas största banker har Nordea stor påverkan på människor, företag och samhället i stort, något som också för med sig ett enormt ansvar. ”Vi finns med i alla delar av samhället, egentligen. Vi är en del av samhället, och vi är samhället på sätt och vis,” säger Casper, och tillägger att vi också måste vara ärliga mot oss själva: ”Vi har inte alltid gjort det rätta.”

Nordeas roll i samhället går inte bara ut på att låna ut pengar till människor och företag och hantera risk, utan också att tackla stora globala utmaningar som klimatförändring och hållbarhet. ”Hållbarhet är en naturlig del av allt vi gör. Det är också ett sätt att minska risk, för när man inte agerar på ett hållbart sätt, på ett ansvarsfullt sätt … då ökar man faktiskt risken”, säger Casper, och tillägger att vi genom att sätta hållbarhet i centrum för allt vi gör så minskar vi risken samtidigt som vi också gör något positivt.

När nu Casper fortsätter att leda Nordea mot sin vision av en bank som är personanpassad och relevant för varje kund, vad har han lärt sig som vd?  “Man måste vara sann mot sig själv. Man måste vara öppen och transparent,” säger han.

Profil: Nordeas vd Casper von Koskull

Casper von Koskull CEO at Nordea bank AB (publ)

Casper von Koskull

Casper von Koskull har varit verksam i den internationella bankvärlden i över 30 år. Efter att ha tagit examen i företagsekonomi från Handelshögskolan i Helsingfors 1984 arbetade han för Citibank i Helsingfors, London, New York och Frankfurt. Casper arbetade sedan som Managing Director för Nordic Investment Banking hos UBS i London från 1994 till 1998.

Medan han fortfarande bodde i London gick han över till Goldman Sachs 1998, först som  Managing Director med ansvar för nordiska fusioner och förvärv, och sedan som chef för European Technology Banking innan han utsågs till partner för investmentbanken 2006.

2010 flyttade Casper från London för att börja jobba i Nordea i Stockholm, där han blev chef för Wholesale Banking och medlem i Nordeas koncernledning. Han utsågs till vd och koncernchef 2015. Han är också grundare och ordförande för Nordeas kommitté för etik och värderingar.

Casper är gift och har två vuxna barn som bor i Storbritannien. Han gillar att segla och spela golf.

Läs fler nyheter

Kommentar till Svenska Dagbladets undersökning

Om Nordea

Svenska Dagbladet rapporterar idag om en undersökning som de genomfört.

Annika Winsth: Risker med expansiv budget

Makroekonomi

"Ekonomin närmar sig snabbt kapacitetstaket."

pulse om börsen

Nordea Pulse om börsen, mode och fonder

Nordea podcasts Nordea podcasts

I detta avsnitt av Nordea Pulse träffar vi fondförvaltaren John Hernander.

nordea entre

5 svar på vanliga missförstånd om banken

Om Nordea

Vi reder ut vad som hände med skattepengarna på 90-talet.

”Vi finns här för våra kunder”

Om Nordea

Moderbolagets säte ska flytta till Finland.