Med AI kan vi ge våra kunder snabbare besked

Mervi Sepp (Feelingstream), Anna Metsäranta (Nordea Digital Banking) and Terje Ennomäe (Feelingstream)
17-07-06 9:32 | Om Nordea

Nu tar vi kundservicen till nästa nivå genom artificiell intelligens (AI).  Genom ett samarbete med det estniska startupföretaget Feelingstream kan vi snart ge våra kunder snabbare respons än tidigare.  Det program som utvecklats av Feelingstream använder AI för att automatiskt analysera text, vilket ger oss nya möjligheter att förbättra vår kundservice.

Feelingstreams AI-lösning analyserar och kategoriserar meddelanden från kunderna, så att dessa kan vidarebefordras automatiskt till rätt person eller enhet i Nordea. Det gör att vi snabbare kan agera på de frågor vi får från våra kunder. Programmet kan analysera hundratals meddelanden i sekunden, och vi ser en mängd olika områden där detta skulle användas.

– Det här samarbetet känns jättespännande, och vi har höga förväntningar. Vi vill hjälpa Nordea och bankens kunder, förhoppningsvis i alla de nordiska länderna så småningom, säger Terje Ennomäe, grundaren av Feelingstream.

Finland blir först med att införa Feelingstreams lösning, och därefter följer de övriga nordiska länderna.

– Vi arbetar hela tiden med att göra tjänsterna mer tillgängliga så att våra kunder kan sköta sina bankärenden så smidigt som möjligt. Nordea är den enda banken i Finland som erbjuder banktjänster dygnet runt, årets alla dagar, säger Sari Tempakka, chef för Remote Service & Advice Finland i Nordea.

– Att använda artificiell intelligens är ett naturligt steg för att förbättra vår kundservice. Feelingstreams program gör att vi kan svara på våra kunders frågor snabbare än tidigare, vilket skapar positiva upplevelser, säger hon.

Engagerad i fintech-företag

Detta är bara ett exempel på hur Nordea nu inleder samarbeten med flera startupföretag i Norden efter att de varit med i något av våra acceleratorprogram.

Samarbetet med Feelingstream inleddes efter ett lyckat pilottest som kördes med företaget ifjol och som visade hur AI kan förbättra kundservicen. Programmet är väldigt flexibelt, och första steget blir att kartlägga möjliga användningsområden.

– Det är glädjande att se hur vårt acceleratorprogram från 2015-2016 lade grunden till ett bra samarbete med Feelingstream. Genom ett aktivt och målmedvetet arbete inom framför allt Digital Banking i Nordea kan vi skapa riktiga fördelar för kunderna från acceleratorprogrammet, säger Arto Kulha, chef inom Nordea Accelerator.

Nordea samarbetar också med fintech-hubbar i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Samarbeten är väldigt viktiga för oss i vår satsning på att höja servicenivån gentemot kunderna genom att ta fram nya, relevanta och värdefulla lösningar snabbare än vi klarat själva.

Läs fler nyheter

Så gör telefon-bedragare för att lura dig på pengar

Privatekonomi

Vishing (voice phishing), eller fejkade Nordeasamtal, fortsätter att vara ett av de mest effektiva tillvägagångssätten för att bedra våra kunder

Nordea möjliggör en hållbar framtid

Hållbarhet Om Nordea

TACK alla kunder som valde bort pappersbrev 2017

Hållbarhet Om Nordea

2017 skickade Nordea 15 miljoner färre pappersbrev.

Samarbete för en gemensam framtid i Davos

Om Nordea Hållbarhet

När World Economic Forum hålls i Davos den här veckan kommer Nordea att vara tongivande i debatten om hur vi kan arbeta tillsammans för att skapa en gemensam...

Economic-Outlook

Nordea serverar dig det senaste numret av Ekonomiska utsikter

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 januari.