Robotar välkomnas

17-09-06 9:00 | Makroekonomi

Vad har apotekare, säkerhetsvakt och kock gemensamt? Det är bara några av de yrken som redan utförs av robotar, och listan blir allt längre.

Den snabba utvecklingen inom robotteknik, automatisering och artificiell intelligens (AI) har lett till farhågor om en förestående ”robokalyps” där robotar tar över många av de jobb som traditionellt har utförts av människor, med massarbetslöshet som följd. Men oroa dig inte, skriver Nordea Markets analytiker Erik Bruce och Joachim Bernhardsen i den senaste utgåvan av Nordea Economic Outlook.

– Att maskiner ersätter människan är ingenting nytt. Det är den största orsaken till den enorma välfärdsutvecklingen sedan den industriella revolutionen, säger Bruce, och det mesta tyder på att det blir en liknande effekt den här gången.

Och med tanke på att västvärlden och många utvecklingsländer står inför stora demografiska utmaningar till följd av en allt äldre befolkning, skulle robotar dessutom kunna kompensera för en allvarlig arbetskraftbrist och därmed bidra till ökad produktivitet och välfärd.

Därmed inte sagt att robotarnas intåg kommer att gå smärtfritt. Genom att ta över rutinmässiga, mellankvalificerade jobb kan robotarna göra medelklassarbetarna arbetslösa, så att arbetstillfällen koncentreras till löneskalans topp och botten. Det skulle kunna göra inkomstskillnaderna ännu större.

Läs om vad som gör de nordiska länderna särskilt lämpade att tackla dessa utmaningar och dra nytta av automatisering i den här specialrapporten.

Och i Nordea Economic Outlook:

- Landsspecifika ekonomiska prognoser för Norden samt globala utsikt

- Kina närmar sig årets viktigaste politiska händelse: det kinesiska kommunistpartiets nationalkongress i höst. Blir det några ommöbleringar i det toppskikt som stakar ut landets ekonomiska riktning?

- Förväntningar kring Tysklands kommande val och framtida regering

Hämta hela rapporten här

Läs pressmeddelandet

Läs fler nyheter

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.

Tävlingsvillkor #duharminrygg

Om Nordea

Så här går det till att tävla med Nordea om festivalbiljetter 2018.

Vinn egna festivalbiljetter 2018

Om Nordea

Festivalsommaren 2018 är snart här! Vi vill att du ska få en härlig start så nu tävlar vi ut biljetter till Summerburst, SummerOn och Stockholm Pride.

Kundens behov centralt för Nordeas robotar

Om Nordea

Mycket av allt arbete inom banken fokuseras nu på att utveckla tjänster som gör det enklare för oss att serva våra kunder.

Nordea serverar dig det senaste numret av Economic Outlook

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 april.