Robotar välkomnas

17-09-06 9:00 | Makroekonomi

Vad har apotekare, säkerhetsvakt och kock gemensamt? Det är bara några av de yrken som redan utförs av robotar, och listan blir allt längre.

Den snabba utvecklingen inom robotteknik, automatisering och artificiell intelligens (AI) har lett till farhågor om en förestående ”robokalyps” där robotar tar över många av de jobb som traditionellt har utförts av människor, med massarbetslöshet som följd. Men oroa dig inte, skriver Nordea Markets analytiker Erik Bruce och Joachim Bernhardsen i den senaste utgåvan av Nordea Economic Outlook.

– Att maskiner ersätter människan är ingenting nytt. Det är den största orsaken till den enorma välfärdsutvecklingen sedan den industriella revolutionen, säger Bruce, och det mesta tyder på att det blir en liknande effekt den här gången.

Och med tanke på att västvärlden och många utvecklingsländer står inför stora demografiska utmaningar till följd av en allt äldre befolkning, skulle robotar dessutom kunna kompensera för en allvarlig arbetskraftbrist och därmed bidra till ökad produktivitet och välfärd.

Därmed inte sagt att robotarnas intåg kommer att gå smärtfritt. Genom att ta över rutinmässiga, mellankvalificerade jobb kan robotarna göra medelklassarbetarna arbetslösa, så att arbetstillfällen koncentreras till löneskalans topp och botten. Det skulle kunna göra inkomstskillnaderna ännu större.

Läs om vad som gör de nordiska länderna särskilt lämpade att tackla dessa utmaningar och dra nytta av automatisering i den här specialrapporten.

Och i Nordea Economic Outlook:

- Landsspecifika ekonomiska prognoser för Norden samt globala utsikt

- Kina närmar sig årets viktigaste politiska händelse: det kinesiska kommunistpartiets nationalkongress i höst. Blir det några ommöbleringar i det toppskikt som stakar ut landets ekonomiska riktning?

- Förväntningar kring Tysklands kommande val och framtida regering

Hämta hela rapporten här

Läs pressmeddelandet

Läs fler nyheter

Economic-Outlook

Nordea serverar dig det senaste numret av Ekonomiska utsikter

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 januari.

Nordea Fonder vinner utmärkelsen Årets Fondbolag 2017

Sparande och pension

Nordea Fonder har utsetts till Årets Fondbolag 2017 av Fondmarknaden.se, Sveriges största handelsplats för fonder.

"Storslam" för Nordeas Sverigefonder

Börs och investeringar

Fyra Nordeafonder återfinns bland topp fem när Dagens Industri tittar på utvecklingen under 2017 för Sverigefonder.

Nordea är Årets Prispressare

Om Nordea

Tidningen Privata Affärer har utsett Nordea till Årets Prispressare efter vår sänkning av courtaget på aktiehandel.

Annika Winsth: Ingen räntehöjning i sikte

Makroekonomi

Kronan är svag, svagare än vad Riksbanken räknat med, och inflationen är därmed högre än väntat.