Nordea analyserar bostadstrenderna i Norden

Housing report
17-11-13 9:00 | Börs och investeringar | Om Nordea

I en ny rapport analyserar Nordeas experter de viktigaste trenderna på bostadsmarknaden i varje nordiskt land, och siar om den framtida utvecklingen.

Sedan finanskrisen har centralbanker över hela världen fört en kraftigt expansiv penningpolitik, i hopp om att få ekonomin tillbaka på rätt spår och inflationen att närma sig de målnivåer som ofta används som penningpolitiska riktmärken.

Man kan ha olika åsikt om i vilken grad centralbankerna lyckats med detta, men klart är att de rekordlåga räntenivåerna är huvudorsaken till att bostadsmarknaden haft gyllene år i stora delar av världen.

I den här rapporten tar vi en närmare titt på trenderna i de fyra nordiska länderna, där bostadspriserna har stigit kraftigt och allra mest i Norge och Sverige.

Vi går igenom de viktigaste drivkrafterna på marknaden i varje land just nu.

Läs hela rapporten (engelska)

Booro

Under hösten har det spritt sig en stor osäkerhet kring utvecklingen på bostadsmarknaden. Försäljningen har gått trögare och priserna har sjunkit. Utbudet är förhållandevis högt, inte minst av nyproducerade bostäder, vilket lär pressa ned priserna ytterligare i närtid. Nervositeten har också orsakat kraftigt fallande aktiekurser för flera fastighetsbolag sedan i våras.  Är det början på slutet av en 20-årig prisuppgång vi nu bevittnar?

Läs mer på den svenska bostadsmarknaden

Läs fler nyheter

Almedalen 2018 - här hittar du Nordea

Om Nordea Privatekonomi

Årets program för Nordea på Almedalen hittar du här.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Hållbarhet Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Nordeas kontaktlösa kort är säkra

Privatekonomi

Hur säkert är det med kontaktlösa köp egentligen?

Så funkar GDPR för våra kunder

Om Nordea

GDPR, Mifid2 och PSD2 är alla nya regelverk från EU som träder i kraft under 2018.

7 miljarder pensionspengar blir nu grönare

Hållbarhet Sparande och pension

Nordea Liv & Pensions traditionellt förvaltade pensionsportfölj ska nu ställa om till enbart hållbara investeringar.