Nordea analyserar bostadstrenderna i Norden

Housing report
17-11-13 9:00 | Börs och investeringar | Om Nordea

I en ny rapport analyserar Nordeas experter de viktigaste trenderna på bostadsmarknaden i varje nordiskt land, och siar om den framtida utvecklingen.

Sedan finanskrisen har centralbanker över hela världen fört en kraftigt expansiv penningpolitik, i hopp om att få ekonomin tillbaka på rätt spår och inflationen att närma sig de målnivåer som ofta används som penningpolitiska riktmärken.

Man kan ha olika åsikt om i vilken grad centralbankerna lyckats med detta, men klart är att de rekordlåga räntenivåerna är huvudorsaken till att bostadsmarknaden haft gyllene år i stora delar av världen.

I den här rapporten tar vi en närmare titt på trenderna i de fyra nordiska länderna, där bostadspriserna har stigit kraftigt och allra mest i Norge och Sverige.

Vi går igenom de viktigaste drivkrafterna på marknaden i varje land just nu.

Läs hela rapporten (engelska)

Booro

Under hösten har det spritt sig en stor osäkerhet kring utvecklingen på bostadsmarknaden. Försäljningen har gått trögare och priserna har sjunkit. Utbudet är förhållandevis högt, inte minst av nyproducerade bostäder, vilket lär pressa ned priserna ytterligare i närtid. Nervositeten har också orsakat kraftigt fallande aktiekurser för flera fastighetsbolag sedan i våras.  Är det början på slutet av en 20-årig prisuppgång vi nu bevittnar?

Läs mer på den svenska bostadsmarknaden

Läs fler nyheter

Så gör telefon-bedragare för att lura dig på pengar

Privatekonomi

Vishing (voice phishing), eller fejkade Nordeasamtal, fortsätter att vara ett av de mest effektiva tillvägagångssätten för att bedra våra kunder

Nordea möjliggör en hållbar framtid

Hållbarhet Om Nordea

TACK alla kunder som valde bort pappersbrev 2017

Hållbarhet Om Nordea

2017 skickade Nordea 15 miljoner färre pappersbrev.

Samarbete för en gemensam framtid i Davos

Om Nordea Hållbarhet

När World Economic Forum hålls i Davos den här veckan kommer Nordea att vara tongivande i debatten om hur vi kan arbeta tillsammans för att skapa en gemensam...

Economic-Outlook

Nordea serverar dig det senaste numret av Ekonomiska utsikter

Makroekonomi

Anmäl dig till ett webbseminarium på ditt eget språk, och få rapporten så snart den publiceras den 24 januari.