Beslut på Nordeas årsstämma om flytt av moderbolaget

18-03-15 17:43 | Om Nordea

Den 6 september 2017 beslutade Nordeas styrelse att inleda en flytt av moderbolagets säte från Sverige till Finland och europeiska bankunionen. Nordeas aktieägare godkände beslutet vid årsstämman som ägde rum den 15 mars 2018. Den faktiska flytten beräknas vara klar den 1 oktober 2018, men den förutsätter fortfarande tillstånd från berörda myndigheter.

Nordea är en unik nordisk bank med internationell struktur och en balansräkning som är ungefär dubbelt så stor som BNP i något av de nordiska länderna. Flytten är ett viktigt strategiskt steg mot att ge Nordea samma förutsättningar som våra europeiska konkurrenter. Deltagande i bankunionen innebär att Nordea omfattas av samma regelverk som våra stora europeiska konkurrenter, med en mer samstämmig tillämpning och därmed rättvisare förutsättningar.

Våra kunder kommer inte att märka någon skillnad. En flytt påverkar inte hur och var vi fattar beslut som rör våra enskilda kunder. Vi kommer att vara lika nära våra kunder som alltid, och fortsätta att vara en aktiv samhällsaktör i de länder där vi verkar.

Mer information finns här.

Läs fler nyheter

Visar 5 av 424 resultat

Maria Rengefors

Fondavgifter och aktivt förvaltade fonder

Börs och investeringar

Det finns många faktorer att ta hänsyn till när det kommer till sparande.

Marknadssyn: På väg mot en stark återhämtning

Makroekonomi

Jämfört med rallyt från bottennivåerna under föregående år har årets uppgång nu börjat stöta på lite mer motstånd.

Nordea Open tillbaka 2021 med Nordea som titelsponsor

Om Nordea

Tennisevenemanget Nordea Open i Båstad, där Nordea är titelsponsor, kommer att genomföras i sommar efter förra årets uppehåll. Detta utifrån gällande krav oc...

Business woman walking up some stairs

140 Nordeafonder skärper kraven på investeringar i fossila bränslen

Hållbarhet

140 Nordeafonder skärper nu sina krav på fossila bolag och investerar bara i energibolag som är del av en grön omställning.

Regionala strukturförändringar i kölvattnet av pandemin

Makroekonomi

Lyssna till ett samtal mellan chefekonom Annika Winsth och senioranalytiker Susanne Spector där de svenska regioners olika förutsättningar diskuteras.

Visar 5 av 424 resultat