Digitala banktjänster visar sitt värde under pandemin

Man checking mobile
20-12-04 9:18 | Digitala tjänster

Nu är det viktigare än någonsin att ge kunderna en positiv upplevelse i våra digitala kanaler och därför är det glädjande att Nordea nyligen uppmärksammades internationellt i D-Ratings utvärdering av 58 europeiska banker där Nordea beskrevs som en digital föregångare.

Coronapandemin har skyndat på den digitala omställningen och allt fler kunder väljer nu att göra sina bankärenden digitalt. Nordea förutser att en ökad användning av digitala tjänster blir det nya normala som kompletterar viktiga konkurrensfördelar som bankkontor och rådgivare.

Anders-Nicander-232x155”Vi har sett en betydande ökning av antalet kundkontakter i våra digitala kanaler och den största ökningen bland befintliga kunder. Covid-19 har bidragit till utvecklingen – men också att vi har lyssnat på våra kunder, förbättrat användarvänligheten och lanserat flera nya funktioner och produkter”, säger Anders Nicander, chef för One Digital på Nordea.

Nordea rankas högt av undersökningsföretaget D-Rating, bland annat för det stora utbudet av funktioner och banktjänster i våra digitala kanaler och för våra effektiva digitala kundupplevelser och kontaktvägar.

Större utbud alltid nära till hands

Nordeas digitala produkter och tjänster skiljer sig lite mellan olika länder, men återkopplingen från Nordeas kunder är otvetydig – de uppskattar att bekvämt kunna göra alla sina bankärenden på mobilen, datorn eller surfplattan.

Nordeas mobilbank är en av de högst rankade – nummer ett i Danmark, Finland och Sverige – med ett snittbetyg på 4,5/5, baserat på över 860 000 recensioner i appbutiker i hela Norden. Antalet inloggningar i mobilbanken ökade med 18 procent under tredje kvartalet jämfört med samma kvartal förra året.

”Nya funktioner och produkter läggs till löpande för att ständigt förbättra kundupplevelsen. Vi har de grundläggande funktionerna som att se sina transaktioner, betala räkningar, hantera kort samt sparande och placeringar.  Kunderna kan också enkelt lägga till många fler produkter i mobilbanken”, säger Anders Nicander.

I Sverige och Norge kan kunderna även visa konton, lån och kreditkort som de har i andra banker. Funktionen lanseras även i Danmark inom kort, och i Finland under 2021. Framöver kommer man att kunna göra betalningar från konton i andra banker från mobilbanken.

”Vi får mycket återkoppling från våra kunder. Den följs upp av kundtjänst och vi gör hela tiden förbättringar för att möta deras behov – inte bara i mobilbanken utan i hela Nordeas ekosystem av integrerade appar. Där ingår appar som underlättar för kunderna att göra sina dagliga bankärenden samt följa upp sin konsumtion och koldioxidavtryck”, säger Anders Nicander.

Han avslutar: ”Återkopplingen från våra kunder och betyg från undersökningsföretag som D-Rating bekräftar att Nordea är på god väg att nå målet att vara en föregångare när det gäller digitala banktjänster.”

Read more news

Visar 5 av 1 034 resultat

Maria Rengefors

Fondavgifter och aktivt förvaltade fonder

Börs och investeringar

Det finns många faktorer att ta hänsyn till när det kommer till sparande.

Marknadssyn: På väg mot en stark återhämtning

Makroekonomi

Jämfört med rallyt från bottennivåerna under föregående år har årets uppgång nu börjat stöta på lite mer motstånd.

Nordea Open tillbaka 2021 med Nordea som titelsponsor

Om Nordea

Tennisevenemanget Nordea Open i Båstad, där Nordea är titelsponsor, kommer att genomföras i sommar efter förra årets uppehåll. Detta utifrån gällande krav oc...

House and garden in sunlight