Ny aktiefond satsar på nytänkande företag och bidrar till samhällsutvecklingen

Young worker leaning on pallet jack at warehouse
20-12-18 10:46 | Börs och investeringar | Hållbarhet

Över hela världen ropas det efter nya lösningar på olika samhällsproblem, och nu lanserar Nordea sin första fond med inriktning på företag som jobbar med just sådana lösningar.

Nordeas familj med hållbarhetsfonder har fått ett nytillskott: Global Impact Fund. Den nya fonden ger sina sparare chans att få en bra avkastning, samtidigt som de bidrar med finansiering till företag som försöker lösa världens mest akuta samhällsproblem.

Thomas_Sorensen_232x155”Våra samhällen står inför stora problem som behöver lösas, och företagen som har lösningarna är väldigt intressanta investeringar”, säger Thomas Sørensen från Nordeas Fundamental Equities-enhet. Han förvaltar den nya fonden tillsammans med Olutayo Osunkunle.

”Vi tror att samhällsnytta blir nästa stora investeringstema eftersom många sparare vill åstadkomma något positivt för samhället samtidigt som de får en bra avkastning”, fortsätter han.

Stor efterfrågan

FN bedömer att det behövs motsvarande 4 000–6 000 biljoner euro per år för att uppnå de hållbarhetsmål som organisationen ställt upp för 2030. Hittills uppgår investeringar bara till hälften av denna summa. Samtidigt ökar samhällsproblemen som förvärrats av coronapandemin och den pågående klimatförändringen.

Det här har inte gått Nordeas fondförvaltare förbi. Thomas Sørensen ingick i teamet bakom Nordeas främsta klimatfond, Climate & Environment. Han jämför arbetet med den nya fonden Global Impact med vad de gjorde 2008 när Climate & Environment lanserades.

”Global Impact är en lika bred aktiefond som Climate & Environment”, säger han. ”Den nya fonden har samma potential som Climate & Environment – där fondförmögenheten nu ligger över 5,5 miljarder euro.”

Många olika lösningar

Till skillnad från de flesta liknande fonder, tolkar Global Impact Fund ordet ”samhälle” i bredaste möjliga mening, och omfattar allt från grundläggande mänskliga behov till större samhällsnytta. Fonden har bland annat tagit in ett amerikanskt företag som erbjuder fertilitetsbehandling, ett tyskt företag som bygger ekonomiskt överkomliga bostäder och ett kenyanskt telebolag.

Thomas Sørensen tycker att fonden fått en bra början: ”Vi har verkligen kunnat rivstarta, inte minst tack vare all erfarenhet som vi fick genom att utforma, lansera och förvalta syskonfonden Climate & Environment.”

Den nya fondens första kund

Sigrid Wilter Slørstad

Nordea Liv & Pension i Norge blir Global Impact Funds första kund. För Sigrid Wilter Slørstad, chef för hållbara investeringar vid Nordea Liv & Pension Norge, var den nya fonden ett självklart val:

”Vi beslutade att investera 100 miljoner euro i fonden. Vi gillade verkligen möjligheten att kunna ge våra pensionskunder en bra avkastning och samtidigt göra något bra för samhället.” Den är både en bra affär och en chans att stötta bra företag.”

Read more news

Visar 5 av 1 012 resultat

Annika Winsth Michael Skytt

Rekordpriser på bostadsmarknaden

Nordea podcasts Boende och boräntor Makroekonomi

Rekordpriser på bostadsmarknaden. Är det rimligt och vad kan vi förvänta innevarande år?

Skäl till optimism. Anmäl dig till Nordeas Economic Outlook

Makroekonomi

Anmäl dig till webbinariet och få nya Economic Outlook när den publiceras 27 januari.

Visar 5 av 1 012 resultat