Oron för ekonomin minskar

14-01-23 10:00

Nordeas Trygghetsindex, som årligen mäter svenskarnas oro för ekonomin, visar totalt sett på en minskad oro i år. Efter att tidigare år mest oroat sig för världsekonomin känner svenskarna nu främst en oro för sin privatekonomi.

- Vi kan till exempel se över vår elförbrukning, träffa elavtal och minska vårt bilanvändande. Det kan också vara läge att se över sina trygghetsförsäkringar för arbetslöshet och sjukdom, samt göra en plan för sitt sparande och sin pension, säger Ingela Gabrielsson.Flest svenskar, 35 procent, oroar sig över pensionen, därefter följer oro för nedskärningar inom socialförsäkringen, följt av oro för att förlora sin ekonomiska buffert. Först på femte plats återfinns i år oro för världsekonomin. De mer direkta plånboksfrågorna är områden som vi faktiskt kan påverka, menar Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson:

Undersökningen bygger på cirka 1500 intervjuer med personer 18-65 år och genomfördes av TNS Gallup för Nordeas räkning.

Läs undersökningen: Nordea Trygghetsindex 2014

Läs pressmeddelandet