Högst avkastning för Nordeas pensionssparare

14-02-27 15:43 | Sparande och pension

2013 blev ett mycket bra år för aktier och för kunder som valt att pensionsspara i Nordea. För sparformen pensionsparande med garanti, gav Nordeas tillväxtportfölj en avkastning på 13,4 procent under fjolåret. Det var bäst i Sverige under 2013, visar en jämförelse av de svenska livbolagen, nyligen gjord av tidningen Dagens Industri.

– Det är glädjande att återigen konstatera att vi lyckats väl i vår förvaltning. Men vad som är än viktigare är den långsiktiga utvecklingen i våra pensionsportföljer. Tillväxtportföljen har exempelvis haft en genomsnittlig årsavkastning på 8,6 procent de senaste fem åren. Det är en mycket konkurrenskraftig siffra, särskilt givet de senaste årens turbulenta finansmarknader, säger Britta Burreau, vd Nordea Liv & Pension.

Drygt 200 000 av Nordeas kunder har idag sparformen pensionsparande med garanti. Dessa kunder har sitt pensionskapital placerade i tillväxtportföljen fram till 15 år innan planerad pension. Därefter flyttas pensionskapitalet successivt över till den trygga portföljen.