Boränteprognos: Bundna boräntor på väg upp

14-01-26 11:38 | Makroekonomi | Boende och boräntor | Börs och investeringar

Den senaste tiden har det kommit allt fler signaler om en förbättrad konjunktur både internationellt och här i Sverige. Samtidigt fortsätter den amerikanska centralbanken att dra ner på stödköpen av obligationer. Detta har dock motverkats av händelserna på Krim, vilka skapat en viss osäkerhet på finansmarknaderna. Det skriver Nordeas ekonomer i sin senaste boränteprognos.

- Svensk inflation är fortsatt mycket låg och väntas ligga under Riksbankens mål ett bra tag till. Det lär därför dröja innan Riksbanken höjer räntan. Nordea räknar med att Riksbanken höjer sin styrränta i december och därefter ytterligare två gånger under år 2015. Bostadsräntor med kortare löptider väntas därför ligga kvar på låga nivåer ett bra tag till. Boräntor med längre löptider kan dock börja röra sig uppåt tidigare. De som funderat på att binda hela eller delar av sina lån ska därför kanske inte vänta alltför länge, säger Nordeas chefekonom Annika Winsth.

Läs Nordeas boränteprognos.