”Riksbanken sänker räntan i juli”

14-04-09 11:00 | Makroekonomi

Nordeas chefekonom Annika Winsth kommenterar Riksbankens räntebesked och vårbudgeten som bägge presenterades tidigare idag.

Riksbanken lämnar reporäntan oförändrad, men drar ned den framtida räntebanan och öppnar för att sänka en gång till i juli. Vad drar du för slutsatser av dagens räntebesked?
- Vi räknar nu med att Riksbanken sänker räntan en gång till, i juli med 0,25 procentenheter ned till 0,50 procent. Sänkningen kommer alldeles för sent i konjunkturcykeln. Därför får Riksbanken återkomma med en höjning av räntan redan under första kvartalet 2015, betydligt tidigare än vad de själva räknar med i räntebanan. Riksbanken ligger mycket nära våra makroekonomiska bedömningar men drar helt andra slutsatser för räntesättningen.

Regeringen har idag gett sin syn på svensk ekonomi. Vad är din kommentar?
- Regeringens prognos över tillväxten i år är inte orimlig, men jag tror att Anders Borg landat litet för lågt. Jag skulle inte bli överraskad om vi får se en tillväxt över 3 procent i år, något mer än de 2,7 procent regeringen räknar med. Däremot är regeringen mer optimistisk om utvecklingen nästa år än vad vi är.

Regeringen fäster stor vikt vid att nå överskottsmålet för de offentliga finanserna. Är det rätt prioritering?
- Eftersom regeringen är mer optimistisk om tillväxten kommande år än vad vi är, når de överskottsmålet snabbare. Politikerna lägger för mycket fokus på att nå överskottsmålet – regeringen borde satsa mer på byggande och infrastruktur. Bra investeringar som kan finansieras till låg ränta borde alltid vara intressanta.