Nordea Fonder investerar grönt

Logo nordea
14-04-22 9:31 | Hållbarhet | Sparande och pension

Nordea Fonder var den enda investeraren när Vasakronan nyligen gav ut gröna obligationer till ett värde av 1 miljard kronor. Investeringen kommer nu att spridas i Nordeas olika räntefonder.

- Vi ser ett allt större intresse för hållbara investeringar bland våra kunder. För oss är det här en investering som vi anser kommer att ge god avkastning till våra kunder samtidigt som vi tar ett miljömässigt ansvar. Det ”gröna” i det här fallet är att intäkterna bland annat kommer att användas till att minska energiförbrukningen i Vasakronans fastigheter, säger Anette Eineljung, ansvarig för den svenska ränteförvaltningen på Nordea Fonder.

I och med den här affären fördubblade Nordea sin totala exponering mot gröna obligationer, som idag uppgår till 2 miljarder kronor.

- Gröna obligationer växer snabbt. Vi gjorde vår första investering år 2007 och bara senaste halvåret har antalet bolag som ger ut gröna obligationer blivit många fler. Vi ser ljust på framtiden för den här typen av affärer, säger Anette Eineljung.