Boränteprognos: Räntorna förblir låga ett tag till

14-04-23 9:11 | Börs och investeringar | Makroekonomi

Efter Riksbankens senaste räntebesked har Nordea ändrat sin ränteprognos till att reporäntan sänks i juli, samt att den första räntehöjningen dröjer till första kvartalet nästa år. Det betyder att även prognoserna för boräntorna skrivs ned.

- Vi bedömer att bostadsräntorna kommer att ligga kvar på låga nivåer ett tag till. Marknadsräntorna har dessutom gått ned något mer än boräntorna den senaste tiden och det är därmed inte omöjligt att vi får se ytterligare något lägre räntor framöver. Å andra sidan höjs sannolikt riskvikterna på bolån i juli, vilket gör det dyrare att finansiera sig. I ett längre perspektiv är boräntorna fortsatt låga och de bundna räntorna ligger på historiskt attraktiva nivåer, säger Nordeas chefekonom Annika Winsth.