Allt fler par delar upp sin ekonomi

14-04-04 9:30 | Privatekonomi

Det har det skett en förskjutning i svenska parhushåll från en helt gemensam ekonomi till en mer uppdelad ekonomi. Att ha separata lönekonton och ett gemensamt konto för hushållets utgifter blir en allt vanligare lösning. Det visar Nordeas nya undersökning om familjeekonomi.

Andelen hushåll med helt gemensam ekonomi har minskat från 58 procent 2010 till 48 procent i år, visar undersökningen. Och 45 procent väljer idag en kombination av gemensam och separat ekonomi jämfört med 38 procent för fyra år sedan.

- Det ser jag som ett gott tecken. Många har fått mer i plånboken och det kan göra det lättare att införa en ny struktur i familjeekonomin. Det är viktigt att var och en har kvar något till eget sparande och egna behov. Med tiden kan det bli väldigt snett om den ena parten hela tiden har mer pengar att röra sig med, säger Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom.

Läs pressmeddelandet

Läs undersökningen Familjeekonomi 2014 – mina, dina och våra pengar