Pensionsspara även utan avdragsrätt

14-05-15 9:01 | Sparande och pension

Regeringen föreslog nyligen i sin vårbudget att skatteavdraget för privat pensionssparande ska avskaffas. ”Det är beklagligt - att pensionsspara är fortsatt väldigt viktigt och bör uppmuntras även från politiskt håll. På Nordea ser vi nu över vad vi kan erbjuda kunderna för alternativ om förslaget blir verklighet”, säger Britta Burreau, vd för Nordea Liv & Pension.

En nyligen genomförd undersökning bland svenska pensionssparare visar att drygt hälften tycker det är fel att ta bort avdragsrätten. Samma undersökning visar att 80 procent vill fortsätta spara till pensionen.
- Det handlar om din framtida lön, för livet efter yrkeslivet, och vi ser att skillnaden mellan slutlön och pension ökar för varje år. Många förväntas leva på halva sin slutlön när de går i pension och för de flesta av oss är det inte en lätt situation. Det är därför viktigt att vi alla kompenserar lönebortfallet med ett privat pensionssparande.

Nordea ser gärna att man också från politiskt håll skickar människor rätt signaler att pensionsspara:
- Människor som vill ta större ansvar för sin pension måste ges rätt förutsättningar. Det krävs ekonomiska incitament för att uppmuntra människor till ett sparande som är reserverat för framtida konsumtion, fortsätter Britta Burreau.
Regeringens förslag innebär att skatteavdraget för privat pensionssparande under nästa år sänks från dagens 12 000 kronor till 2 400 kronor per år, för att 2016 slopas helt. Ett definitivt beslut i frågan kommer att tas under hösten 2014.

Nordea arbetar med att ta fram fler alternativa pensionslösningar om förslaget blir verklighet:
- Den som redan sparar till sin pension behöver inte omedelbart förändra något - det man sparar in under 2014 är avdragsgillt upp till 12 000 kronor. Vi ser nu över vårt framtida pensionserbjudande till kunderna. Men för den som ännu inte kommit igång med sitt pensionssparande finns redan idag andra lämpliga former för långsiktigt sparande. Kontakta din rådgivare för mer information om vad som passar just dig, säger Britta Burreau