Så kommer du igång med aktiesparande

14-05-19 14:32 | Börs och investeringar

Att börja spara i aktier behöver inte vara krångligt. Nordeas aktiestrateg Jonas Olavi delar med sig av några goda råd till dig som vill komma igång med sparandet och lyckas som investerare. Direktinvesteringar i aktier är mer lönsamt över tiden än att placera genom fonder, men det kräver samtidigt lite mer disciplin. Inte direkt daglig övervakning, men runt en gång i veckan kan vara lagom. Direktinvesteringar i aktier ger dig även andra fördelar mot andra typer av investeringar. Du får nu en möjlighet att följa ett företag och kan bättre relatera till deras produkter. Och det är faktiskt mer spännande än man först kan tro.

Investera i bolag du förstår dig på
När man väl bestämt sig för att testa på aktier kan man lära av två synnerligen smarta personer, den amerikanske affärsmannen Warren Buffett och vetenskapsmannen Albert Einstein. Buffett investerar, sägs det, bara i företag han förstår sig på. Det kan låta överdrivet styvmoderligt, men är egentligen inte så dumt.

Bland svenska bolag med en okomplicerad affärsmodell kan nämnas klädbolag som H&M detaljister som Axfood och ICA, investmentbolag som till exempel Investor och Industrivärden. Även bankerna och kanske fastighetsbolagen kan inkluderas i enkla affärsmodeller. Hade du investerat i dessa skulle du uppnått en avkastning inklusive utdelningar på 68, 197 och 284 procent de senaste 3, 5 och 10 åren. Dessutom hade dessa bolag gett dig en tillräcklig bra riskspridning över tiden.

Återinvestera utdelningar
Vad Buffett delvis arbetar med och som Albert Einstein definitivt poängterade var att återinvestera utdelningar. Då skapas nämligen en ränta-på-ränta effekt som över tiden ger en enorm hävstång. För att ge ett konkret exempel så har du, om du placerade i Teliasonera i samband med introduktionen 2000 förlorat 44 procent av din investering. Men samtidigt har du fått utdelningar på cirka 28 kronor, vilket innebär att du egentligen bara förlorat 11 procent. Om du däremot återinvesterat utdelningen varje gång hade du haft en positiv avkastning på cirka 12 procent. Det hade dock inte räckt för att slå börsen som under samma period stigit med 26 procent inklusive utdelningar. Så att återinvestera utdelningarna över tiden är något som alla investerare tjänar på.

Så här kommer du igång, steg för steg:

·         Skapa en systematik över hur du skall bevaka dina placeringar – du och dina investeringar kommer att tjäna på det.

·         Etablera en grundfördelning mellan tillgångsslagen, till exempel fonder aktier och obligationer, beroende på hur stor risk du vill ta

·         Hur lång sikt sparar du på? Välj en sparhorisont som passar dig.

·         Sprid riskerna i portföljen genom att köpa åtminstone en handfull bolag.

·         Återinvestera utdelningarna för att få ränta-på-ränta-effekten.

·         Följ Nike-reklamen – Just do it! Det är inte svårt att komma igång.