Nordea Innovation Challenge för att hitta nya digitala tjänster

14-11-14 14:00 | Om Nordea

Tillsammans med IBM arrangerar Nordea, under helgen 28-30 november, eventet Nordea Innovation Challenge i Stockholm och Helsingfors. Målet är att hitta inspiration och idéer för nya digitala banktjänster.

Temat är “Banking on the Future”, där fokus ligger på mobilappar och läsning av data. Deltagarna kommer att arbeta i team tillsammans med experter inom kodning, läsning av data och samhällsvetenskap. Syftet är att utveckla idéer för en mobilapp eller en lösning för läsning av data. De fyra bästa lösningarna kommer att tilldelas ett pris. Juryn består av representanter från Nordea och IBM samt gästdomare som utsetts av Apple.

Eventet är öppen för alla, men riktar sig främst till högskolor och universitet, nystartade IT-företag och andra kreativa personer i Norden. I Helsingfors sker eventet på Startup Sauna och i Stockholm på SUP46.

- Den ökande användningen av våra mobila tjänster har överträffat våra förväntningar, vilket är otroligt glädjande. Denna trend har fått oss att öka takten på vårt utvecklingsarbete. I år har antalet inloggningar i mobilbanken ökat med 50 procent, och antalet transaktioner via mobilbanken har ökat med 200 procent jämfört med samma period föregående år. I år har vi redan haft mer än 200 miljoner transaktioner, varav 32 miljoner i Finland och 92 miljoner i Sverige”, säger Christian Bornfeld, chef för Digital Banking på Nordea.

Deltagarna i Nordea Innovation Challenge kommer att ha tillgång till syntetiska bankuppgifter och IBMs bankprogrammeringsgränssnitt. Man kommer alltså få arbeta med data och verktyg som vanligtvis inte tillgängliga. Det är även ett bra tillfälle att visa sin kompetens och att nätverka med varandra. Anmälan till att delta i tävlingen stänger den 20 november: http://www.nordeainnovationchallenge.com/.