Varannan pensionär har kvar bolån

14-11-20 9:00 | Privatekonomi

Av dagens pensionärer, eller de som har sin pension i en relativt nära framtid, är det närmare fyra av tio som känner oro för att pensionen inte ska räcka till, och att ekonomin blir sämre än förväntat. Hälften kommer att ta av sitt sparande och sina investeringar för att klara sin ekonomi, och tre av tio kommer att flytta till en mindre bostad, enligt Nordeas undersökning.

Nordea har frågat svenskar i åldern 50 till 80 år om deras syn på den egna ekonomin nu och framöver. Det är en åldersgrupp som idag redan lever som pensionärer eller har sin pension i en relativt nära framtid. För att klara sin ekonomi uppger 49 procent att de kommer att ta av sitt sparande och sina investeringar. Mer än hälften, 55 procent, kommer att ha skulder vid sin pensionering, där skulderna uteslutande är bolån, 92 procent. Undersökningen visar även en tydlig skillnad mellan män och kvinnors sparande – män har nära dubbelt så stort banksparande som kvinnor.

“Det här ger en tydlig signal till yngre åldersgrupper att ha en ekonomisk planering för sin tid som pensionär. Det är mer eller mindre givet att man har bolån även när man går i pension. Tänk på att dessa kostnader finns kvar trots att inkomsterna minskar”, säger Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom och fortsätter. “Men något som verkligen bekymrar mig är att kvinnor har hälften så mycket sparat som män. Här vill jag rikta en speciell uppmaning till kvinnor i alla åldrar att försöka öka sitt eget sparande, att helt enkelt bli lite mer egoistiska”.

Läs hela undersökningen

Läs pressmeddelandet