Boränteprognos: Överväg att binda del av lånet

14-11-27 12:57 | Boende och boräntor | Makroekonomi

En reporänta på 0 procent under kommande ett och ett halvt år talar för fortsatt mycket låga boräntor. Risken för stigande boendeutgifter ligger snarare i ökande amorteringskrav än i högre räntor. Två slutsatser kan dras; det är billigt att låna samt att bundna räntor aldrig har varit så låga

I modern tid har bundna räntor aldrig varit så låga som de är idag. Det gör det värt att överväga att binda delar av lånen. I närtid finns det dock lite som talar för att räntorna ska stiga nämnvärt och det kan därmed tyckas tidigt att agera redan nu. Poängen är snarare att det är värt att fundera över hur stor del av lånet man kan tänka sig att binda framöver och på vilka löptider. Är den tanken klar är det lätt att agera när det så småningom blir aktuellt.