Team Nerdea totalsegrare i Nordea Innovation Challenge

14-12-01 9:49 | Om Nordea

På temat ”Banking on the Future” har det i helgen, i sann Finnkampskänsla, tävlats i Stockholm och Helsingfors om att utveckla idéer för en mobilapp och en lösning för läsning av data. På söndagskväll utsågs fyra vinnare i Nordea Innovation Challenge, och av dem totalvinnaren Team Nerdea i Stockholm, som vann med sin kreativa och visuella lösning som hjälper kunden att få koll på sina utgifter.

Under helgen 28-30 november har Nordea Innovation Challenge arrangerats på SUP46 i Stockholm och Startup Sauna Helsingfors. Totalt har 140 personer deltagit i den 48 timmar långa utmaningen att i team skapa och ge inspiration till idéer för nya digitala banktjänster. Bakom initiativet står IBM tillsammans med Nordea.

- Tanken bakom detta initiativ var att föra samman startups och studenter från hela Norden för att tillsammans med oss, IBM och Apple hitta bra idéer. Det var mycket bra energi och samtal under hela helgen från alla personer som deltog i att tänka kreativt kring bank. Något våra kunder kommer att dra nytta av. Vi tar med oss en hel del bra idéer och vi har lärt oss mycket om vad vi kan förbättra nästa gång, för jag tror definitivt att det kommer en nästa gång, säger Christian Bornfeld, chef för Digital Banking på Nordea.

Under söndagskvällen utsågs de fyra bästa lösningarna i kategorierna app och datainsikt, två i Stockholm och två i Helsingfors. Juryn bestod av representanter från Nordea och IBM samt gästdomare som utsetts av Apple. I Finland utsågs team Ektara som lokal vinnare för bästa app med en lösning för budgetplanerare i realtid som hjälper kunden att konsumera på ett smart sätt. Team Multilab’s tog hem den lokala segern I Finland i kategorin insikt med en lösning för läsning av data där barn lär sig värdet av pengar. I Sverige tog Team OCR receipts hem segern för bästa app med sin lösning för kunden att scanna kvitton vid köptillfället och få kontroll över sina kvitton. Team Nerdea tilldelades förutom pris för bästa datainsikt i Sverige även totalsegern i hela tävlingen. Deras lösning gick ut på att använda datainsikten för att analysera och presentera uppgifter kring kundens utgifter på ett visuellt och användarvänligt sätt.

- Den bästa idén var mycket innovativ och tilltalande och illustrerade kundens utgifter på ett snyggt sätt. Det ska bli intressant att se hur vi kan föra den idén framåt. Vi kommer även föra en vidare dialog med flera av vinnarna både i Sverige och Finland, och vi hoppas att vi tillsammans med dem kan diskutera hur vi kan samarbeta och ta idéerna vidare. Det är tanken med hela detta upplägg, att vi tillsammans hoppas skapa affär från idéer, säger Christian Bornfeld.

Samtliga vinnare fick ta emot en prissumma från Nordea med syfte att stödja deras idé eller verksamhet framöver. Den totala prissumman var cirka 50 000 kronor, varav samtliga vinnare tilldelades 10 000 kronor vardera, samt att totalvinnaren, Team Nerdea, fick ytterligare 10 000 kronor.

Läs mer om tävlingen på: http://www.nordeainnovationchallenge.com/