Emerging Stars årets tillväxtmarknadsfond

15-01-28 10:23 | Sparande och pension

Privata Affärer har utsett fonden Nordea Emerging Stars till årets tillväxtmarknadsfond 2014. Dessutom har Dagens Industri utsett fondens förvaltare Jorry Rask Nøddekær till årets stjärnförvaltare på tillväxtmarknaderna.

Nordea Emerging Stars investerar i ett 50-tal bolag som utmärker sig genom att vara attraktiva ur ett finansiellt perspektiv och även att de hanterar risker och möjligheter relaterade till miljö, socialt ansvar och affärsetik på ett bra sätt.

Under 2014 gav fonden en avkastning på nästan 30 procent. Fokus har legat på en hög andel aktier från Asien och en mindre andel aktier från Ryssland. Etik lönar sig, motiverar Privata Affärer valet. Att fonden blev vald som årets tillväxtmarknadsfond motiverar Privata Affärer genom att säga att fonden visar att etik lönar sig.

Läs mer om fonden Nordea Emerging Stars.