Helårsrapport: Den digitala trenden stärks

15-01-28 7:08 | Om Nordea

Nordea presenterade på onsdagen ett starkt resultat för fjärde kvartalet och helåret 2014. Under förra året välkomnade Nordea 30 000 nya helkunder i Sverige och rankades som ledande bank av de största företagskunderna.

- Vi ser tillbaka på ett år med stor oro i välden, låg tillväxt och rekordlåga räntor och därför är det extra glädjande att vi kan fortsätta att vara en stabil bank för våra kunder. Fler kunder väljer att lägga sina bolån hos oss och vi ser ett allt större intresse för sparande, säger Lennart Jacobsen, Sverigechef på Nordea.

Trenden att göra sina banktjänster online stärks och under fjolåret var det 50 procent fler kunder som använde sin mobiltelefon för att göra bankärenden och antalet transaktioner i mobilbanken ökade med 90 procent.

- Den digitala utvecklingen går snabbt och kundernas beteende förändras därefter. Vi har märkt att våra kunder som använder våra mobila tjänster också väljer att ha en tätare kontakt med oss, vilket skapar nya möjligheter. Vi ska finnas där och när kunderna behöver oss säger Lennart Jacobsen.

För att möta kundernas ökade efterfrågan om att göra bankärenden ökade Nordeas IT-satsningar och flera nya funktioner i mobilbanken lanserades under året. Samtidigt ökar behovet av rådgivning bland både privat- och företagskunder och kunderna kan nu även välja rådgivning online.

Läs Nordeas helårsrapport (pdf, 640 KB)