Nordea sänker bolåneräntorna

Michael Skytt
Michael Skytt, Nordeas bolånechef.
15-02-17 13:27 | Boende och boräntor

Den 18 februari sänker Nordea bolåneräntorna på alla bindningstider mellan tre månader och fem år med mellan 0,05 och 0,15 procentenheter. Nordeas bolånechef Michael Skytt kommenterar sänkningen:

Varför sänker Nordea bolåneräntorna?
 - Efter Riksbankens sänkning av styrräntan till -0,10 i förra veckan så har marknadsräntorna sjunkit och det blir då billigare för oss att låna pengar.

Varför sänkte ni inte tidigare?
- Detta är tredje gången bara under 2015 som vi sänker räntorna. Vi behöver alltid avvakta några dagar efter Riksbankens besked för att se hur marknadsräntorna påverkas, innan vi fattar något beslut.

Kan man räkna med fler sänkningar framöver?
- Det är svårt att säga, det beror på hur marknadsräntorna utvecklas framöver. Vi befinner oss i en speciell situation med unikt låga räntor och vi följer utvecklingen noga.

Hur ska man tänka kring rörlig eller bunden ränta?
 - Det beror självklart på din ekonomiska situation. Riksbankens räntebana, alltså deras prognos för reporäntan, är dock flack så förmodligen förblir räntorna låga även ett tag framöver vilket talar för att en rörlig bolåneränta (3-månadersräntan) är ett bra val. Ett bra alternativ är också bolån med räntetak, som fungerar som en rörlig bolåneränta men som aldrig kan gå högre än en tidigare bestämd nivå.

Med så låga räntor som vi har just nu är det också viktigt att amortera. Börja med de dyraste krediterna. Om du har rörlig bolåneränta är en extraamortering bästa lösningen, väljer du istället att ändra din amorteringsplan krävs ett kreditbeslut om du i framtiden skulle vilja minska din amorteringstakt igen.

Löptid

Förändring