Svenskarnas ekonomiska oro skjuter i höjden

Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom.
15-02-24 8:01 | Privatekonomi

I år ökar svenskarnas ekonomiska oro markant jämfört med tidigare år. För andra året i rad är det den egna pensionen som toppar listan över vad svenskarna oror sig mest över det kommande året. Det följs av oro för den svenska ekonomin och oro för att förlora jobbet, enligt Nordeas årliga Trygghetsindex som mäter svenskarnas oro inom hushållsekonomi.

”Resultatet speglar ganska väl de händelser som sker i vår omvärld och i hemmet. Det vi ser är en oro för den egna ekonomin och de ekonomiska förutsättningarna med en tydlig oro för Sveriges ekonomi”, säger Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom.

I år är nivån på svenskars ekonomiska oro den högsta sedan mätningen påbörjades 2009. Precis som förra året toppar den egna pensionen oroslistan och dessutom ökar den från 35 procent förra året till 41 procent i år. På andra plats hamnar oron för utsikterna för den svenska ekonomin, där 38 procent av svenska folket känner sig oroliga för vad som kommer att hända under året.

”Det är mycket viktigt att var och en tar tag i denna oro och kommer igång med ett nytt eller fortsatt pensionssparande”, säger Ingela Gabrielsson.

Oro för arbetslöshet har seglat upp som en bubblare på fem-i-topp listan i år. Även om svensk ekonomi nu utvecklas väl, oroar sig mer än var tredje person, 36 procent, för att bli arbetslös och förlora inkomst.

Läs mer om undersökningen: pressmeddelande och Nordeas Trygghetsindex 2015 (pdf, 324 KB)