Annika Winsth om oförändrade reporäntan

Annika Winsth
15-04-29 10:00 | Makroekonomi

Riksbanken beslutade i dag att behålla reporäntan på -0,25 procent. De motiverar detta med att inflationen börjat stiga.

För att säkerställa utvecklingen säger de att de ska utöka köpen av statsobligationer med 40-50 miljarder kronor, men meddelar samtidigt att de är beredda att fortsätta sänka räntan framöver. De justerar även sin prognos för hur räntan kommer utvecklas framöver och spår att räntan långsamt kommer höjas först mot slutet av 2016.

Vi frågar Annika Winsth, chefekonom på Nordea, vad hon tycker om beslutet.

- Jag tycker att Riksbankens beslut att inte röra räntan var ett bra beslut. Svensk ekonomi står stark; tillväxt och sysselsättning utvecklas väl och inflationen har bottnat. Mot bakgrund av detta är det bra att inte föra en mer expansiv penningpolitik, säger Nordeas chefekonom Annika Winsth.

Det som blir avgörande för Riksbanken är kronans utveckling framöver. Om kronan blir starkare ökar sannolikheten att de vidtar fler åtgärder framöver.