Delårsrapport: Fler väljer onlinemöten

Lennart Jacobsen
15-04-29 10:00 | Om Nordea

Nordea presenterade på onsdagen ett stabilt resultat för första kvartalet 2015. Trenden att kunderna väljer digitala kanaler för sina bankärenden stärks och nu väljer även många rådgivningsmöten online. Antalet onlinemöten har tredubblats sedan december.

-Situationen i vår omvärld är exceptionell på flera sätt med extremt låga räntor och  stora svängningar på börsen. I det här läget känns det extra bra att kunna fortsätta vara en trygg bank för våra kunder, säger Lennart Jacobsen, Sverigechef på Nordea.

Det rådande marknadsläget gör att behovet av rådgivning kring sparande och placeringar bland våra privat- och företagskunder ökar. Under kvartalet valde allt fler att ha kontakt med sin rådgivare online.

- Kunderna uppskattar att kunna prata med sin bankrådgivare utan att behöva lämna jobbet, eller att kunna ta ett möte hemifrån på kvällen. Vart tionde kundmöte sker nu online och det är väldigt glädjande att nio av tio kunder som har provat vill göra det igen, säger Lennart Jacobsen.

Kunderna fortsättar att göra allt fler av sina bankärenden via datorn eller mobilen och vi fortsätter att satsa på att utveckla digitala tjänster. För att veta vad kunder tycker om olika utvecklings-idéer har vi lanserat en särskilt app, Nordea next, där kunderna kan testa och bedöma olika tjänster. Appen finns idag i Norge och Finland.

- Vi har många idéer om hur vi ska erbjuda våra kunder ännu bättre tjänster. Med Nordea Next bjuder vi in kunderna redan i utvecklingsstadiet och får deras viktiga åsikter om vilka tjänster de värdesätter mest. Vi siktar på att lansera appen även i Sverige, säger Lennart Jacobsen.