Nordea deltar på Almedalsveckan

15-06-15 16:04 | Om Nordea

Nordea kommer att vara på plats under Almedalsveckan i år igen. Vi kommer bland annat att arrangera frukostseminarier där olika profiler från banken deltar. Vi pratar om börsens utveckling, riksbankens minusränta, hur vi skapar fler företag i Sverige och om ansvarsfulla investeringar.

I år kommer vi även tillsammans med Dagens Industri arrangera ett seminarium om det ekonomiska läget i Sverige och om hur minusräntan påverkar ekonomin. Vi arrangerar alla frukostseminarier på Café Amalia, som ligger på Hästgatan 3, bara några meter från Donners plats.

Naturligtvis kommer ni även kunna följa vad Nordea gör på plats i Almedalen via vår hemsida och i sociala medier.

Nedan återfinns vårt program i sin helhet:

Måndag den 29 juni, Nordeafrukost: Så förändras sparandet – bubbelrisker och jakt på avkastning

Vi befinner oss i en unik situation. Börsen går upp och ner, Riksbanken har infört minusränta. Hur tror svenska sparare att börsen kommer utvecklas? Och hur väljer spararna att placera pengarna det kommande året? Vår privatekonom Ingela Gabrielsson och chefstrateg Fredrik Wilander presenterar undersökningen Börsbarometern. Tid: 08.30-10.00, Café Amalia, Hästgatan 3

Tisdag den 30 juni, Nordeafrukost: Tar företagen ansvar för hållbarhet - och bryr sig kunder och investerare?

Alla investeringar i framtiden måste vara ansvarsfulla och pressen att leva upp till kundernas förväntningar blir tuffare. Rör sig företagen åt rätt håll? Här diskuterar Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla investeringar och Rodney Alfvén, chef Investor Relations, hållbarhetsfrågor ur olika perspektiv. Tid:08.30-10.00, Café Amalia, Hästgatan 3

Onsdag den 1 juli, Nordeafrukost: Jakten på den försvunna inflationen - är minusränta rätt medicin?

Vilka är hoten och möjligheterna för svensk ekonomi. Tillväxten är god, sysselsättningen stiger. Samtidigt har vi krisränta i Sverige. Frågan är om negativ ränta är rätt medicin för att ta ekonomin framåt. Chefekonom Annika Winsth reder ut begreppen och berättar om hennes syn på ekonomin. Tid: 08.30-10.00, Café Amalia, Hästgatan 3

Torsdag den 2 juli, Nordeafrukost: Hur får vi fler och växande företag i Sverige?

Vad krävs för att vi ska få fler företag som växer i Sverige? Hur bra är företagsklimatet och möjligheterna till finansiering? En diskussion om vilka villkor som krävs för att göra ett företag framgångsrikt i Sverige. Anna Storåkers, chef för den svenska bankverksamheten, diskuterar tillsammans med Hans Lindberg, chefekonom på Moderaterna och Henrik Borelius, VD på Attendo. Tid: 08.30-10.00, Café Amalia, Hästgatan 3

Torsdag den 2 juli, Seminarium: Företagande, boende och sparande i skuggan av nollräntan – Sverige i en ny ekonomisk verklighet

Sverige har under det senaste året hamnat i en ny ekonomisk verklighet präglad av låg inflation, nollränta, en osäker omvärld och hög inhemsk efterfrågan. Vad innebär denna nya verklighet för företag, privatpersoner och Sverige i stort? Om detta samtalar Annika Winsth, chefekonom, Anna Storåkers, chef för den svenska bankverksamheten, Per Bolund, finansmarknadsminister samt Kerstin af Jochnick, vice riksbankschef. Tid: 13.00-14.15, DI-tältet, Kilgränd

Nordeas program (pdf, 2 MB)