Delårsrapport: Ökad efterfrågan på digitala tjänster

15-07-16 8:03 | Om Nordea

Nordea presenterade på torsdagen ett bra resultat för andra kvartalet. Den digitala trenden fortsätter att stärkas. Vart åttonde kundmöte sker nu online och mobilbanken fick 1150 fler användare om dagen.

- Det är fortsatt oroligt på marknaden med stora svängningar på världens börser. Samtidigt sparar våra kunder allt mer. Börssvängningarna och dagens låga ränteläge gör att fler vill ha våra råd kring sparande för att hitta stabil avkastning till låg risk. Vi ser också ett fortsatt stort intresse för våra bolån, säger Lennart Jacobsen, Nordeas Sverigechef.

Som ett led i den digitala trenden väljer allt fler kunder även att möta våra rådgivare online. Dessa möten ökade med 40 procent under andra kvartalet. För att underlätta för kunderna att möta oss online har vi skapat så kallade e-kontor, där kunderna kan välja att göra alla sina bankärenden.

- Digitaliseringen av vår bransch går väldigt snabbt. Vi har därför stort fokus på att utveckla nya onlinetjänster. För att veta vad kunder tycker om olika utvecklings-idéer har vi lanserat en särskilt app, Nordea Next, där vi bjuder in kunderna redan i utvecklingsstadiet och får deras viktiga åsikter, säger Lennart Jacobsen.

En ny tjänst som lanserades under våren har gjort det blivit enklare att bli kund i Nordea. Som första bank i Sverige kan vi nu välkomna nya kunder direkt via hemsidan.

- Nordea står stabilt i en orolig omvärld och det känns väldigt bra att vi kan fortsätta vara en trygg bank för våra kunder. Jag är speciellt glad över att vi har välkomnat drygt 42 000 kunder till banken under första halvåret, säger Lennart Jacobsen.