Nu utvecklar vi framtidens banktjänster med startups

15-10-26 14:56 | Digitala tjänster | Om Nordea

Över 170 startupföretag från hela världen ansökte till Nordeas Accelerator-program, en företagsinkubator som organiseras av Nordea och investmentbolaget Nestholma. I november börjar de tio hittills utvalda startupföretagen arbeta i Nordeas lokaler i Vallila i Helsingfors.

Nordeas Accelerator-program går ut på att låta startupföretag uppfinna nya innovativa digitala tjänster för kunderna.

- Vi blev väldigt glada för alla ansökningar från många intressanta Fintech-företag över hela världen, bland annat Indien och USA. Vi har nu valt ut tio startupföretag som vi inleder ett tremånaders samarbete med, säger Christian Bornfeld, chef för Digital Banking i Nordea.

En ny typ av campus

Förutom en plats att arbeta från, får varje utvalt företag en mentor från Nordea under projektperioden. Startupföretagen kan se fram emot en ny typ av innovativ arbetsmiljö i Vallila i Helsingfors. Nordeas samarbetspartner i projektet är Nestholma, som också finansierar de deltagande startupföretagen.

- Vi ansökte till Accelerator för att utmana oss själva. Det är viktigt för oss att komma till en miljö där vi ställs inför ständiga utmaningar i allt vi gör från både kunder och investerare, säger Jouko Salonen, som lanserar en startup som heter Nordledger i Accelerator-programmet.

Nordledger tar fram en finansieringstjänst för leverantörer som vill erbjuda finansiering eller behöver rörelsekapital.

Fortfarande möjligt att komma med i programmet

Det är fortfarande möjligt att bli utvald till programmet i Slush Ultrahack, som går av stapeln i Helsingfors i början av november. Ultrahack är ett enormt evenemang där mängder av programmerare utvecklar lösningar på utmaningar som framstående företag och offentliga organisationer presenterat.

De hittills utvalda företagen är: B2B Pay (Tyskland), Feelingstream (Estland), Nordigen (Lettland), NurtUp (Finland), Palkkaus.fi (Finland),  PayPeanuts (Tyskland),  Polycoin (Israel), RealSource (Finland),  Nordledger (Finland) och Wone (Finland).

Läs mer om Nordeas Accelerator-program