Nordea bästa kapitalförvaltare för institutioner

15-11-09 16:00 | Börs och investeringar | Samhällsansvar

Nordea är Sveriges bästa kapitalförvaltare för institutioner enligt en undersökning av TNS Sifo Prospera. Förstaplatsen innebär ett avancemang från sjätteplatsen förra året och är ett kvitto på att de förändringar som genomförts de senaste åren har burit frukt.

”Det är fantastiskt roligt att Nordea får erkännande och att kunderna på det här sättet säger att de vill jobba med oss”, säger Mikael Fast, chef för försäljning av kapitalförvaltning till institutionella kunder i Finland och Sverige.

Nordea Asset Management har under de senaste åren arbetat för att förbättra processerna i förvaltningen. Målet har varit att ta hänsyn till varje kunds specifika situation. Nya analytiker och förvaltare har rekryterats till teamen samtidigt som utbudet av produkter som erbjuds kunderna har setts över. Nordea har även haft en stor fördel av satsningen på ansvarsfulla investeringar där kunderna uppfattar oss som en av de ledande inom det området, säger Mikael Fast.

Undersökningen omfattar de 108 största institutionella placerarna.