Nordea får pris för ansvarsfulla investeringar

CFI-award
15-11-19 11:00 | Priser | Om Nordea | Hållbarhet

Nordea Asset Management tilldelas CFI:s pris för bästa ESG-placeringsprocess i Europa för andra året i rad. Enligt juryns motivering har Nordea konsekvent legat i framkant inom ansvarsfulla investeringar och använt sig av ESG för att begränsa risken och maximera möjligheterna.

- Nordea Asset Management har tagit fram ett vinnande placeringskoncept som tar hänsyn till alla typer av parametrar i fråga om miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning (ESG) i samtliga aktivt förvaltade fonder, skriver den Londonbaserade tidskriften Capital Finance International (CFI).

Som en av de första stora bankerna i Norden att underteckna FN:s principer för ansvarsfulla investeringar arbetar Nordea aktivt för att väga in ESG-aspekter i alla analyser och vara en aktiv ägare. I fjol förde Nordea en dialog med över 150 bolag. Enligt motiveringen från CFI:s jurypanel har Nordea Asset Management fått ett "väldigt gott rykte för sin aktieägaraktivism".

- Vi känner oss hedrade och stolta över att ha fått det här priset två år i rad. Det bekräftar att vi gör rätt som låter ESG-hänsyn utgöra kärnan i vår placeringsprocess, säger Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla investeringar i Nordea.

Tidskriften Capital Finance International skriver om ekonomi, finans och industri. Det här är andra gången som CFI delar ut pris för bästa ESG-process, efter att tidigare huvudsakligen varit inriktade på bolagsstyrningsfrågor. Vinnaren utses av en särskild CFI-jury, vars medlemmar blivit nominerade till platsen.

Nordea Asset Management ingår i Nordea Bank AB, som är Nordens största finanskoncern med cirka 11 miljoner kunder.