Nordea utsedd till årets bank i Västeuropa

15-12-03 9:00 | Awards | Om Nordea

Tidskriften The Banker, som ägs av Financial Times, har utsett Nordea till Årets bank 2015 bland de ledande bankerna i Västeuropa.

Det är andra gången som Nordea utses till bästa bank i Västeuropa – förra gången var 2012. Nordea har även utsetts till Årets bank i Norge, Finland respektive Danmark.

- Gratulationer till alla i Nordea för ett fantastiskt resultat i årets prisutdelning. Ni har inte bara vunnit det regionala priset för Västeuropa - ni har också vunnit landspriset i Danmark, Finland och Norge. Banken har redovisat stigande vinster på en marknad med allt lägre räntor, parat med ett starkt fokus på digitalisering för att bygga en kundorienterad bank för framtiden. En suverän prestation, i alla avseenden, säger Brian Caplen, redaktör på The Banker.

Priset som Årets bank är bankvärldens mest prestigefyllda pris, och The Banker den äldsta tidskriften i världen i sitt slag.

- Jag är omtumlad och stolt över att det här priset, som är ett resultat av engagerade medarbetare som bygger förtroendefulla relationer med våra 11 miljoner kunder. Priset vittnar om att vi har skapat ett unikt utgångsläge för att genomföra den största omvandlingen i Nordeas historia för att bli framtidens relationsbank, säger Nordeas vd Casper von Koskull.

Under de tre föregående åren har utmärkelsen Årets bank i västra Europa gått till Santander (2014), ING (2013) och Nordea (2012).

Fakta:

Priset:

• Vinnaren av priset Årets bank utses på basen av en rad finansiella och affärsmässiga kriterier i det aktuella landet eller regionen.
  • Över 500 affärsbanker rankas.
  • Eftersom bankmarknadens mognadsnivå fortfarande skiljer sig åt rejält mellan före detta östeuropeiska och västeuropeiska länder, delar The Banker ut ett pris till årets bank i Öst-/Centraleuropa och ett till årets bank i västra Europa, där det senare omfattar de flesta stora, väletablerade internationella bankerna.

The Banker:

• The Banker är den ledande tidskriften om bank och finans, och läses i över 150 länder världen över.
  • The Banker ägs av The Financial Times Group.