Nordea undertecknar Paris Pledge for Action

L'Appel de Paris
15-12-16 10:41 | Om Nordea | Hållbarhet

Förra veckan undertecknade världens statschefer ett globalt klimatavtal i Paris. I samband med detta har Nordea valt att skriva under Paris Pledge for Action, ett globalt initiativ för icke-statliga aktörer där de förbinder sig att stödja klimatavtalet.

Nordea välkomnar undertecknandet av ett nytt, globalt klimatavtal vid klimattoppmötet COP 21 i Paris, och ser det som avgörande för att begränsa klimatförändringarna. Genom att skriva under Paris Pledge for Action förbinder sig Nordea att verka för att målen i avtalet ska uppnås eller överträffas.

- Klimatförändringarna är en av vårt tids största utmaningar. Ett globalt klimatavtal är av största vikt och kräver åtgärder från såväl den offentliga som den privata sektorn. Nordea vill vara med och bidra. Som bank vet vi att det är viktigt att väga in aspekter som rör miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning när vi fattar affärsbeslut, säger Gunn Wærsted, chef för Wealth Management och ordförande för Nordeas CSR-kommitté.

Läs mer om åtagandet på www.parispledgeforaction.org

Läs mer om Nordeas CSR-arbete på www.nordea.com/en/responsibility