Nordea prisade för ansvarsfulla investeringar

Beslik Sasja
15-12-21 10:41 | Om Nordea | Hållbarhet

Nordea är den kapitalförvaltare som är bäst på att använda sig av analyser inriktade på ansvarsfulla investeringar och bolagsstyrning. Vi är också ledande i debatten om dessa frågor, enligt en undersökning genomförd av analysföretagen Extel och SRI-Connect.

- Vi utsågs till nummer ett i båda kategorierna eftersom våra kunder månar om både miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning, säger Sasja Beslik, som är chef för Responsible Investment-teamet i Nordea.

Topprankningen i IRRI-undersökningen (Independent Research in Responsible Investment) 2015 följer nyheten att Nordea Asset Management tilldelats CFI-priset för bästa investeringsprocess sett till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning i Europa. Nordea satsar på att vara en aktiv ägare och att sporra de bolag man äger till att sträva efter hållbara affärsmodeller, inte minst vad gäller miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning.

IRRI-undersökningen genomfördes av Extel, analysföretag i London, och av SRI-Connect, plattform för analyser av ansvarsfulla investeringar. Årets undersökning grundar sig på svar från 1 287 ansvariga inom analys, fondförvaltning, samhällsansvar och investerarrelationer, från 681 olika företag. Undersökningen omfattar priser för bästa analysföretag sett till socialt ansvarsfulla investeringar och bolagsstyrning.

Publiceringen av resultatet åtföljdes av en video där Mike Tyrrell, redaktör hos SRI-Connect, uppmanar alla intresserade att se filmerna från Nordeas fältresor, och kallar filmerna för "riktigt, smuts-under-naglarna, handfast SRI-analysarbete".

Se filmer från Responsible Investments-teamets fältresor.