Tillsammans för klimatet: Nordea och The Guardian

16-01-14 15:48 | Börs och investeringar | Hållbarhet

Nordea Responsible Investments bildade nyligen ett internationellt partnerskap med den brittiska nyhetsjätten The Guardian. Syftet är att belysa ansvarsfulla investeringar och näringslivets roll i bekämpningen av klimatförändringen.

- Finansvärlden är en världsmedborgare. Om vi kan få banker och fondbolag att ta täten så kommer andra att följa efter, säger Sasja Beslik, chef för Responsible Investments i Nordea.

Mer än 600 000 regelbundna läsare världen över

The Guardian är världens näst största engelskspråkiga nyhetsföretag, och har upprepade gånger utsetts till det mest trovärdiga nyhetsvarumärket i Storbritannien.

Tidningens sektion Sustainable Business, som är Nordea Responsible Investments huvudsakliga samarbetspartner, satsar mer än någon annan mediaaktör på att bevaka klimatfrågan  och ses som en av de mest inflytelserika rösterna i frågor som rör klimat och miljö.

- En hög andel av deras läsare är ledare, beslutsfattare och opinionsbildare, alltså en viktig målgrupp för Nordea Responsible Investments, säger Sasja.

Medverkar i direktsänd paneldebatt

I samarbetet mellan The Guardian och Nordea Responsible Investments ingår en rad initiativ.  Den 12 januari anordnade The Guardian – med Nordea Responsible Investments som medsponsor – en stor direktsänd paneldebatt för att diskutera företagens och investerarnas roll i bekämpningen av klimatförändringen.  I panelen medverkade ett antal framstående experter på området, varav en var Sasja Beslik.

Nordea mottog under 2015 flera priser för sitt arbete med ansvarsfulla investeringar. Läs mer på Nordea.com