Att skapa Ett Nordea – förenkla den legala strukturen

16-02-04 11:49 | Om Nordea

Ända sedan Nordea grundades 2001 har ambitionen varit att på riktigt bli Ett Nordea. För att uppfylla den ambitionen arbetar vi för att förenkla vår legala struktur. Tanken är att göra om de norska, danska och finska dotterbankerna till filialer till det svenska moderbolaget.

Planerna på gränsöverskridande fusioner för att göra om bankerna i Norge, Danmark och Finland till filialer till Nordea Bank AB ska läggas fram på årsstämman för godkännande av aktieägarna den 17 mars 2016. Enligt planerna ska fusionerna äga rum i början av 2017. De slutliga godkännandena av de planerade förändringarna i den legala strukturen förutsätter bland annat myndigheternas medgivande, och ett tillfredsställande resultat av diskussionerna med myndigheterna i varje land.

- En filialstruktur kommer att minska den administrativa komplexiteten och göra Nordeas verksamhet mer effektiv. Förändringen stödjer vårt arbete att bli mer flexibla och stärker vår konkurrenskraft, vilket gynnar våra kunder, säger vd Casper von Koskull.

Den leder inte till några betydande förändringar vad gäller vår närvaro eller hur vi möter våra kunder.

Läs pressmeddelandet här: Kallelse till årsstämma i Nordea, med förslag till förenkling av legal struktur

Mer information följer under året och publiceras på våra hemsidor www.nordea.com, www.nordea.fi, www.nordea.dk, www.nordea.no, www.nordea.se.