Annika Winsth om den sänkta reporäntan

16-02-11 10:49 | Makroekonomi

I dag meddelade Riksbanken att de ännu en gång sänker reporäntan, nu till –0,50 procent. De förlänger även tiden fram till första räntehöjningen. Vi har frågat Annika Winsth chefekonom på Nordea vad detta innebär.

Vad innebär Riksbankens beslut?
Riksbanken fortsätter att skicka en mycket mjuk signal, det vill säga att de för en ännu mer stimulerande politik. Riksbankens mjuka politik har haft till syfte att hålla kronan svag, vilket har fått inflationen att tillfälligt stiga något.

Det är ju en turbulent tid i världsekonomin nu. Hur påverkar detta Riksbankens beslut att sänka räntan?
Sverige är en liten öppen ekonomi och det är klart att vi påverkas av hur omvärlden ser ut och av vad andra centralbanker gör. Europeiska centralbanken, ECB, har tydligt signalerat att de kommer att göra mer och finansmarknaderna räknar nu med att det dröjer längre innan USA:s centralbank, Federal Reserve, höjer styrräntan nästa gång. I den miljön känner sig Riksbanken tvingade att agera för att inte kronan ska stärkas och inflationen komma in än lägre.

Vad tycker du om beslutet?
Min bedömning är att det är tveksamt om det löser några problem. Inflationen är låg av skäl som är svåra för Riksbanken att påverka och svensk ekonomi växer i mycket god takt. Risken är snarare att en ännu mer expansiv politik leder till framtida risker så som exempelvis hushållens skulder. Två av de sex direktionsledamöterna reserverade sig också mot sänkningen, vilket indikerar en splittring inom direktionen.

Vill du läsa mer om Riksbankens besked kan du göra det här. (Obs, på engelska)