Nordea lanserar en ny hållbarhetsstrategi

16-02-16 12:06 | Om Nordea | Samhällsansvar

Nordea har idag publicerat sin hållbarhetsrapport för 2015, som berättar om bankens hållbarhetsarbete under året. I rapporten presenteras också en ny hållbarhetsstrategi.

Kristiina Oja, tillförordnad chef för Sustainability, säger att den nya strategin är en viktig avsiktsförklaring för banken:

- Vi har arbetat i många år med att ta ansvar för samhället och miljön i vår affärsverksamhet, men vi vill göra mer. Som Nordens största finansiella institution har vi en viktig roll att spela när det gäller att trygga välståndet i samhället. Vi har beslutat att vårt hållbarhetsprogram ska inrikta sig på de samhällsutmaningar där vår kompetens och expertis kommer till störst nytta.

De tre fokusområdena för våra nya hållbarhetsambitioner är: att främja en hållbar ekonomisk utveckling, att öka ungdomars kunskaper om privatekonomi och att säkerställa mångfald bland medarbetarna.  Att engagera oss i sådana satsningar som är i linje med vår nya hållbarhetsstrategi är nu en prioritet för oss.

Framsteg under 2015

Den nya strategin och bankens framsteg under 2015 presenteras i Nordeas åttonde årliga hållbarhetsrapport. Här är ett axplock:

• Vi stärkte vår compliancekultur och trappade upp våra insatser för att bekämpa ekonomisk brottslighet.
  • Vi strävar efter att påverka samhället och miljön i positiv riktning. Genom att aktivt engagera oss i de bolag vi investerar i, de kunder som vi finansierar och de leverantörer vi använder, tar vi ansvar för våra affärsbeslut.
  • Vi förband oss att bli ett koldioxidneutralt företag genom att kompensera för våra egna operativa utsläpp, vilket vi också uppnådde i slutet av 2015.
  • Nordeas medarbetare gjorde skillnad genom att dela med sig av sin expertis och undervisa ungdomar i ekonomi runtom i Norden. Under året ägnade vi över 5 200 timmar åt ideellt arbete, och ambitionen är att de ska bli ännu fler 2016.
  • Vi fortsatte vårt arbete för att öka antalet kvinnliga chefer.

Sustainability Report, ett detaljerat Global Reporting Initiative-index och en Fact Book finns nu att ladda ner på nordea.com/samhällsansvar.

Nordeas årsredovisning för 2015 publicerades också i dag och finns tillgänglig på Nordea.com.