Sasja Beslik ny styrelsemedlem i Reinfeldt-ledda EITI

16-02-29 17:13 | Om Nordea

Sasja Beslik, chef för Nordeas team för Ansvarsfulla Investeringar, har valts in i styrelsen för the Extractive Industry Transparancy Initiative. Organisationen arbetar för transparens i hanteringen av ett lands naturresurser och nyvald ordförande för styrelsen är Sveriges förre statsminister Fredrik Reinfeldt.

Den standard som EITI arbetat fram innebär att stater öppet ska redovisa licenser, kontrakt, produktion och försäljning av naturresurser som till exempel olja, gas och mineraler. Företag som är verksamma inom de här områdena ska i sin tur vara öppna med vad de betalar till staterna. Medborgarna får därmed insyn i hur landets naturresurser och inkomsterna från dem används. Insynen kan användas för att säkerställa att pengarna går till ekonomisk tillväxt och social utveckling i landet.

Organisationen, som har sitt sekretariat i Oslo sedan 2007, finansieras av sina stakeholders det vill säga stater, företag och investerare. Det är som representant för den sistnämnda gruppen som Sasja Beslik tar plats i styrelsen.

-Det är stor ära att få bli vald till styrelsen för en av världens störrsta trans-nationella organisationer som arbetar mot en mer hållbar värld där företag och investerare är en del av lösningen, säger Sasja Beslik som har mer än 15 års erfarenhet av att arbeta för multinationella företag med investeringar i Afrika, Asien och före detta Sovjetunionen.

För tillfället är 49 länder med i EITI-samarbetet och 31 stater uppfyller alla villkor som finns i EITI-standarden.