Vad ska ni tänka på när ni blir sambor?

Happy couple
16-03-02 14:10 | Boende och boräntor | Privatekonomi

Att flytta ihop är ett stort steg. När kärleken är ny är tålamodet ofta som bäst och det första du tänker på är kanske inte din och er gemensamma ekonomi. Så vad är det som gäller när man flyttar ihop? Vi har samlat lite bra tips och fakta som ni bör tänka på när ni ska bli sambor.

• Våga prata om pengar medan kärleken är ny. Och gör det när ni båda är på bra humör – då blir det en bättre diskussion.
  • Om du flyttar in i din partners lägenhet som denne har sedan tidigare är huvudregeln att partnern också behåller den lägenheten om ni separerar. Om ni istället skaffar en bostad för att ni ska bo där tillsammans ingår den i en bodelning vid separation. Det som man delar vid en separation är gemensam bostad och gemensamt bohag. Ingenting annat!
  • Ska ni köpa en lägenhet tillsammans är bästa tipset att gå in med lika stor kontantinsats och att ta ett gemensamt lån. Om det inte går blir den som går in med mer pengar förlorare vid en separation. Enligt sambolagen ska nämligen skulder först räknas av vid bodelning, sedan delas det resterande värdet rakt av.
  • Fördela kostnader på ett vettigt sätt och se upp om den ena köper kapitalprylar för sina pengar – som han eller hon kan plocka med sig vid separation – och den andre alltid står för mat och hyra. En enkel lösning är att skaffa ett gemensamt konto med två bankkort, som används till hushållsutgifter.
  • Ha alltid ett eget sparande för egen självständighet och trygghet. Vill ni spara gemensamt måste båda stå som kontoinnehavare, annars får bara kontoinnehavaren sparpengarna vid en tvist.
  • När det kommer till arv så har du som sambo inte någon arvsrätt överhuvudtaget. Vill man det, måste man skriva det i ett testamente.
  • Se till att vara försäkrad för bådas del. Vi har lättare att försäkra våra saker än oss själva.
  • Skriv samboavtal, då avskriver man sambolagens delningsregler. Det betyder bland annat att ni tydligt vet vilka gränsdragningar ni har kring bostad och bohag. Det är viktigt att göra förteckning över vad som är ditt och din sambos – tänk på alla saker, även möbler.

Källa: Ingela Gabrielssons blogg, Privatekonom på Nordea