Nordea Private Banking sponsrar skolprojekt i Sydafrika

Ninni Franceschi from Nordea
16-03-14 15:18 | Om Nordea | Samhällsansvar

Nordea Private Banking har beslutat att fortsätta sponsra verksamhet vid Kufezekile High School i KwaZulu Natal-provinsen i Sydafrika. Genom att stödja en skola via programmet Star for Life är vi med och bidrar till att barn i Sydafrika får framtidstro och stärkt självkänsla. Programmets mål är i förlängningen att färre unga ska smittas av HIV.

Vid Kufuzekile High School går det ungefär 880 elever i motsvarande högstadiet och gymnasiet. Skolan ligger i KwaZulu-Natal som är den provins i Sydafrika som är hårdast drabbad av HIV. Nordea har sponsrat skolan sedan 2010 och beslutet om fortsatt sponsring gäller i nuläget stöd under ytterligare tre år.

- Det här är så rätt. Vårt lilla bidrag förändrar så många människors liv. Barnen här kommer från otroligt svåra förhållanden, genom vårt stöd så kan de få en bättre framtid, säger Ninni Franceschi, chef för Nordea Private Banking Sverige.

Genom att delta i Star for Life-programmet får skolans elever tillgång till olika workshops. Syftet är att de ska våga drömma om en positiv framtid och att de ska stärkas i sin självkänsla samt förmåga att kunna sätta gränser. Detta gäller i synnerhet flickor.

Studier som jämfört elever vid skolor som ingått i programmet med andra elever visar att studieresultaten var bättre i skolor som stöttas av Star for Life. Antalet tonårsgraviditeter var i sin tur lägre, vilket indikerar ett förändrat och säkrare sexuellt beteende.

Stödet från Star for Life når för närvarande över 100 000 elever i Sydafrika och Namibia.