Britta Burreau är Årets inspiratör inom försäkringsbranschen

16-04-21 14:46 | Om Nordea Britta Burreau, VD för Nordea Liv & Pension, utsågs till Årets inspiratör inom försäkringsbranschen vid Insurance Awards 2016. Hon får priset för att hon ”med självklar auktoritet driver förändring och nytänkande i en traditionstyngd och komplex bransch”.

”Jag är väldigt glad över den här erkänslan och uppskattningen. Jag brinner för förändring och förbättring. Inspiration är ju fröet till positiva krafter och vi behöver inspirationskraft i branschen. Då är det roligt att jag kan vara med och bidra”, säger Britta Burreau.

I juryns motivering framgår även att det är en kombination av uthållighet över tid och att ständigt ligga i framkant av utvecklingen som ger Britta Burreau priset som Årets inspiratör. Tre områden som ligger henne särskilt varmt om hjärtat är digitaliseringen av försäkringsbranschen, hållbarhetsfrågor och att utveckla medarbetarna samt Nordea Liv & Pension som arbetsplats. Vi arbetar aktivt med mångfald inom områden som kön, ålder och etnicitet. Nya anställda får gärna ha en helt annan bakgrund än den traditionella och till exempel komma från industrin, säger Britta Burreau.

”Vi vill vara som ett växthus. Om våra medarbetare får utvecklas hos oss kommer de i sin tur att utveckla verksamheten”.

Under Insurance Awards 2016 delades för sjunde året i rad pris ut i kategorier som årets livförsäkringsbolag, skadeförsäkringsbolag och innovation inom försäkringsbranschen. Bakom galan, som hölls i Stockholm den 20 april, står nyhetsbrevet Risk & Försäkring och Veckans Affärer.