De nya amorteringskraven - det här innebär de

16-05-23 17:34 | Boende och boräntor Den 1 juni träder de nya amorteringskraven i kraft. Vi bad våra bolåneexperter Michael Skytt och Annika Persson förklara vad de innebär.

I korthet betyder de nya amorteringskraven att den som tar ett nytt lån efter den 1 juni måste amortera 1 respektive 2 procent av den totala skulden beroende på om man hamnar över 50 eller 70 procent belåning.

Ett enkelt exempel
Du köper en villa som är värd 2,4 miljoner kronor. Efter kontantinsatsen, som är minst 15 procent av priset, lånar du drygt 2 miljoner kronor. Det betyder att bostaden nu har en belåningsgrad som är 85 procent av värdet. Du ska då amortera 2 procent av din totala skuld, d.v.s 40 800 kronor per år, vilket blir 3 400 kronor per månad.

Om du istället själv har kapital som gör att du inte behöver låna så mycket, kanske du får en belåningsgrad som är mellan 50-70 procent av bostadens värde. Då är kravet på amortering istället 1 procent på din totala skuld.

Nya lån och gamla lån – vad är skillnaden?
Du som äger en bostad idag kan vara lugn, de nya kraven gäller alltså bara nya lån. Om du däremot tar ett lån på din bostad för att t.ex. renovera köket så ska du amortera enligt grundregeln, det vill säga 1 eller 2 procent av din totala skuld, inklusive det nya lånet.

Ska du däremot köpa en ny bostad inom en snar framtid måste du följa de nya reglerna. Du kan alltså inte ta med dina gamla lån och dess amorteringsvillkor, däremot kan du ta med dina befintliga räntevillkor om du till exempel har en bra ränta som du vill behålla. Annars blir det ett nytt lån som kommer följa det nya regelverket.

Vad innebär det för mig som Nordeakund?
Vi kräver redan idag att våra kunder amorterar på lån som har en belåningsgrad över 70 procent. Vi kommer nu också att kräva det på den del av lånen där belåningsgraden är mellan 50 och 70 procent, istället för att bara starkt rekommendera det som vi gjort sen november förra året.

Tilläggslån som gör att du kommer över någon av amorteringsgränserna (d.v.s en belåningsgrad överstigande 50 eller 70 procent) gör att de nya reglerna gäller samtliga lån, eller att du åtminstone måste amortera tilläggslånet på högst 10 år.

Se #FrågaEkonomerna när Ingela Gabrielsson och Haroon Choudrey förklarar vad de nya amorteringskraven betyder.