Beslik en av världens mest inflytelserika twittrare

Beslik Sasja
16-06-16 13:58 | Responsible investment | Om Nordea

“If you really wan’t to impact climate change, use your money!” Det var Nordeas chef för ansvarsfulla investeringar, Sasja Besliks, första twitterpost som han skrev den 13 oktober förra året. Idag rankas han som nummer 31 bland världens mest inflytelsrika twittrare inom förnyelsebar energi och har nästan 25 000 följare världen över. Det är analysföretaget Onalytica som står bakom rankingen.

- Jag skulle aldrig kunnat ana att mitt Twitterkonto skulle bli så stort innan jag började. Det är ett väldigt effektivt sätt att nå många på – snabbt. Jag tycker Twitter är en väldigt viktig plattform att vara närvarande på eftersom det är här vi möter många av våra kunder och beslutsfattare och det kommer vara mycket viktigt även i framtiden, säger Sasja.

I genomsnitt lägger Sasja ut fyra meddelanden, twitter-posts, per dag. Dessa har i genomsnitt ”re-tweetats” 10 gånger, vilket gjort att hans Twitter-konto har fått ett mycket stort genomslag. Totalt har nästan 10 miljoner människor världen över sett något av hans twitter-posts.

- Förutom att jag har kunnat nå ut med mina budskap har jag också kommit i kontakt med många människor som jag aldrig skulle ha träffat tidigare tack vare mitt Twitter-konto, avslutar Sasja.

På listan över inflytelserika twittrare inom förnyelsebare energi finns många namnkunniga personer. På plats sex hittar vi exempelvis FN:s klimatchef Christina Figueres (@CFigueres). På plats nio finns Michael Liebreich (@MLiebreich) som arbetar på Bloomberg med att ta fram information om förnyelsebar energi till investerare. På plats 21 återfinns Stanford-professorn Mark Z. Jacobson (@mzjacobson).

Följ Sasja Beslik på Twitter

Läs mer om rankingen här Onalytica Renewable Energy: Top 100 Influencers and Brands