Åse Bergstedt Nordeas nya hållbarhetschef

16-06-23 10:09 | Samhällsansvar | Om Nordea

Det gläder oss att berätta att Åse Bergstedt har utsetts till ny hållbarhetschef i Nordea.

”Nordea har redan många bra saker på plats och jag vill bygga vidare på det och höja ambitionsnivån ännu mer. Att lyssna på våra intressenter, inte minst våra kunder, är en central del i det som förväntas av ett ansvarsfullt företag. Min målsättning är att ha ett flerpartsperspektiv, där vi involverar representanter från intresseorganisationer och civilsamhället för att stärka Nordeas hållbarhetsarbete.”

Nordea har cirka 11 miljoner kunder – från privatpersoner till de allra största bolagen och institutionerna i Norden. Som en stor bank har vi ett ansvar gentemot samhället. Att fokusera på frågor som rör miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning är en integrerad del i vårt dagliga arbete.

”Det är mycket viktigt att hållbarhet genomsyrar hela affärsstrategin, och vi kommer i dialog med affärsområdena att definiera konkreta affärer, åtgärdsplaner och mätbara mål. Vi kan göra världen bättre och det känns verkligen spännande att vara med i ett team som bidrar aktivt till att forma framtidens finanssektor”, säger Åse.

Åse har bred erfarenhet från området som CSR-ansvarig i multinationella företag som Tele2 och Millicom, och senast som CSR-konsult i Nordea inom kapitalförvaltning, ansvarsfulla investeringar och Nordea Liv & Pension. Åse är nu medlem i Nordeas Business Ethics and Values Committee, och kommer att ha ett nära samarbete med koncernledningen.

Följ Åse på Twitter.