Nordea i Almedalen

16-06-28 14:42 | Om Nordea

3-10 juli är det full aktivitet i Visby under Almedalsveckan. Under veckan finns vi på plats på Ka:feit på Hästgatan 3, där vi arrangerar frukostseminarier måndag–torsdag. Vi deltar även på Dagens Industris seminarium där vår vd Casper von Koskull tillsammans med Lauri Rosendahl, vd på Stockholmsbörsen och Darja Isaksson, Ziggy Creative Colony och regeringens innnovationsråd, pratar om en bankmarknad i förändring.

Följ oss gärna på @Nordea_SE på Twitter, och här, på nordea.com för att få uppdateringar om vad vi pratar om under Almedalsveckan. Är du på plats är du varmt välkommen på våra seminarier.

Måndag 4 juli, Frukostseminarium, Hästgatan 3, 08.30-10.00
Ungas syn på privatekonomi – uppe i det blå eller fötterna på jorden?

Du måste spara för att kunna köpa din första lägenhet, du måste spara eftersom pensionerna är lägre i framtiden. Men hur intresserade är unga för dessa frågor? Lyssna på ett samtal kring detta, där vi även presenterar två från varandra fristående undersökningar på temat.

Deltagare: Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea, Niklas Svensson, verksamhetschef på Ung Privatekonomi, Martin Ahlqvist, TNS Sifo

Tisdag 5 juli, Frukostseminarium, Hästgatan 3, 08.30-10.00
Hur stark står svensk ekonomi? Hot och möjligheter

Svensk ekonomi visar god tillväxt och arbetslösheten sjunker. Men det saknas inte utmaningar. Hur påverkas svensk ekonomi av EU:s inre konflikter och det amerikanska presidentvalet? Och hur klarar vi att anpassa arbets- och bostadsmarknad så att nyanlända kan integreras?

Deltagare: Annika Winsth, chefekonom på Nordea

Onsdag 6 juli, Frukostseminarium, Hästgatan 3, 08.30-10.00
Den nya tekniken revolutionerar banken

Nya tekniska innovationer och regelverk ställer nya krav på bankerna. Företeelser som realtid, omni channel, blockchain och fintech startups ritar om kartan för bankerna. Men det som framför allt driver utvecklingen är kundernas nya beteenden och behov.

Deltagare: Erik Zingmark, co-head of Transaction Banking på Nordea, Torsten Allqvie, chef för Nordeas svenska bankverksamhet

Onsdag 6 juli, DI-seminarium, DI Arena, Kilgränd, 11.00-12.00
Bankmarknad i historisk förändring - så formar digitaliseringen, ändrade kundbeteenden och regleringar framtidens bankmarknad.

Dagens och framtidens bankkunder är mer lättrörliga och tar till sig en ny teknik mycket snabbt. Digitaliseringen ger också nya möjligheter för banker och nya aktörer att utveckla tjänster och service. Hur formas framtidens bankmarknad av dessa förändringar och är bankerna redo?

Deltagare: Casper von Koskull, VD Nordea, Lauri Rosendahl, VD Stockholmsbörsen och Darja Isaksson, Ziggy Creative Colony och regeringens innovationsråd.

Torsdag 7 juli, Frukostseminarium, Hästgatan 3, 08.30-10.00
Hållbarhet och lönsamhet - perfekt matchning?

Hållbarhet har blivit en faktor som alla företag måste förhålla sig till. Men på hur stort allvar tar företagen frågan egentligen? Och är ett ambitiöst hållbarhetsarbete verkligen en biljett till bättre lönsamhet och högre värdering för företaget? Hur resonerar företagsledningar och investerare?

Deltagare: Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla investeringar, Rodney Alfvén, chef Investor Relations

Vi ses!