Dagens räntebesked från Riksbanken

16-07-06 13:17 | Boende och boräntor

Vår chefsanalytiker Andreas Wallström svarar på fem snabba frågor om dagens räntebesked från Riksbanken.

Vilket besked gav Riksbanken?
Precis som väntat lämnades styrräntan oförändrad på -0,50 procent. Inte heller några förändringar av Riksbankens program för obligationsköp, vilket kommer att fortsätta året ut.

Hur mottogs beskedet på marknaden?
Med en lång gäspning. Riksbanken lyckades med konststycket att inte bjuda på några överraskningar. Vi såg alltså inga reaktioner på ränte- eller valutamarknaderna.

Hur ser Riksbanken på räntan framöver?
Både utsikterna för inflation och BNP-tillväxt justerades ned något. Riksbankens prognos på sin egen styrränta reviderades också ned. Man räknar nu med att räntan kommer att höjas om ungefär ett år och därefter följer gradvisa höjningar. Om 3 år väntas styrräntan ligga på ca 0,50 procent.

Skiljer det sig från er syn?
Ja, vår bästa bedömning är att Riksbanken låter räntan ligga kvar på nuvarande också under hela 2017. Bakgrunden är att vi fortfarande tycker att Riksbanken gör en för optimistisk bedömning av inflationen framöver. Riskbilden i närtid är också att Riksbanken snarast gasar mer än lättar på pedalen.

Påverkade Brexit Riksbankens beslut idag?
Inte på något avgörande vis eftersom Brexit i nuläget inte har bedömts påverka inflationsutsikterna i Sverige. Samtidigt så pekar Riksbanken på den ökade osäkerheten kring utvecklingen i Europa, vilket på sikt också skulle kunna dämpa inflationstrycket i Sverige. Dessutom har marknadens förväntningar på centralbankers agerande i vår omvärld har kommit ned som en följd av Brexit, vilket i sin tur sätter viss nedåtpress på Riksbanken.

För mer och löpande information följ gärna Andreas på twitter: @anwallstrom