Så förändras bankerna av digitaliseringen

16-07-06 12:57 | Digitala tjänster

Under onsdagen var det dags för Torsten Allqvie, chef för Nordeas svenska bankverksamhet, och Erik Zingmark, co-head of transaction banking, att inta scenen inför ett fullsatt Ka:feit under Almedalsveckan. Temat för dagen var hur digitaliseringen förändrar banken.

Maktbalans som flyttas till kundens sida, det är utgångspunkten i hela digitaliseringen. Konkurrenssituationen ritas om, nya aktörer kommer in på nischområden och utmanar storbankerna. Vi bedriver dock ett omfattande arbete för att skapa framtidens bank.

Allt handlar om att gör produkten snabb och enkel för kunder och skapa mervärde och förenkling för kunderna, oavsett bransch. Annars går kunderna någon annanstans, sade Torsten Allqvie.

En stor anledning till att Swish blivit så framgångsrikt är att den förenklar vardagen för konsumenterna, annars skulle man aldrig ha närmare 5 miljoner användare i sverige. Det som är viktigt för oss är att förstå mekanismerna. Vad det är som styr kundens val. Därför måste vi tydligare använda de verktyg vi har, i form av data och kundkännedom, för att bättre anpassa oss.

Ett nytt EU-regelverk, som heter PSD2, kommer också skapa en enorm förändring. Det innebär att bankerna kommer öppna upp sina system, så att andra nischtjänster kan plugga in i bankerna, om kunden ger sitt medgivande till det. Det är av godo både för startups men också för bankerna.

Bankernas styrka är produktbredden och bankerna blir leverantörer till nischtjänster. Bankerna kommer se annorlunda ut ganska snart, eftersom det kommer komma nya sätt att ta betalt, allt ska vara i realtid, det ska vara supersäkert och det ska vara i flera kanaler. Men i botten för allt detta krävs en infrastruktur som måste vara helt annorlunda och kosta mycket pengar.

I detta hakar blockchain in. Den kommer vara en verklighet i vår vardag. Clearinghus kommer sannolikt inte behövas i framtiden, när finansvärlden lärt sig hur man optimalt kan använda blockchain för transaktioner och data.

Kärnbanksplattform, kanske ett av Sveriges tråkigaste ord, är också något av det viktigaste vi jobbar med just nu. Vi byter ut alla gamla system och ersätter det med ett nytt och flexibelt system. Detta är vi först i nästan hela världen med att göra, sade Erik Zingmark.

En annan spännande sak vi arbetar med nu är Nordea Accelerator, där vi plockar in ett antal startups som får sitta hos oss och jobba under en period. På så vis kan vi lära av varandra och utvecklas tillsammans.

Slutligen nämnde Erik tre nyckelfaktorer vi måste lära oss att bemästra för att lyckas i framtiden - Fintech, kunderna och den nya generationen.